Ohad Naharin – legenda tańca współczesnego

391

W kontekście ostatniej premiery filmu „Mr. Gaga” (w Polsce: 10 marzec 2017, na świecie: 14 lipiec 2015) warto przybliżyć postać Ohada Naharina, który stał się legendą tańca współczesnego na świecie jeszcze za swojego życia.

Ohad Naharin urodził się w 1952 roku w Izraelu w kibucu Mizra. Nazwa tego spółdzielczego gospodarstwa wywodzi się od nazwy przepływającego obok strumienia. Jest to miejsce, gdzie zaczęły kształtować się jego pasje. Naharin wywodził się z artystycznej rodziny, jego  matka, Tzofia Naharin, uczyła tańca w kibucu, a ojciec, Liav Naharin, zajmował się aktorstwem i był doktorem psychologii. Ohad, jako młody chłopak żyjący w spółdzielni rolnej, obserwował ruch zwierząt i natury, który tanecznie go inspirował. Jak każdy młody chłopak w Izraelu został powołany do wojska (cahal). Okres jego służby miał przypaść na czas wojny Jom Kippur w 1973 roku, jednak ze względu na uraz kostki został przydzielony do jednostki rozrywkowej. Jego zadaniem było śpiewanie wraz z grupą artystyczną dla żołnierzy na froncie. Należy zaznaczyć, że okres ten odcisnął ogromne piętno na twórczość choreografa. Zetknął się wówczas ze śmiercią swoich kolegów-żołnierzy, a motyw leżących postrzelonych ciał często pojawiał się póżniej w jego spektaklach.

Pomimo odbycia służby w jednostce rozrywkowej, uważa się, że artysta rozpoczął swoją przygodę z tańcem dopiero w wieku 22 lat dzięki namowom matki. W tym czasie Naharin zgłosił się do zespołu Batsheva Dance Company, który został założony przez baranową Batshevę de Rothschild i Marthę Graham w 1964 roku. Młody chłopak ujął swoimi zdolnościami tanecznymi Graham, legendę tańca współczesnego, która zaproponowała mu współpracę w Nowym Jorku.

W Stanach Zjednoczonych Naharin szukał swojego spełnienia artystycznego. Szybko jednak zrezygnował z zajęć z Graham i rozpoczął zajęcia w Juilliard School i American Ballet School, by później rozpocząć współpracę z Mauricem Béjartem. Pod względem kariery artystycznej ten rozdział w życiu młodego artysty skończył się niepowodzeniem, gdyż zrezygnował z nauki we wszystkich szkołach, nie odnajdując tam swojego spełnienia. W Ameryce poznał swoją przyszłą żonę Marie Kajiware – tancerkę Alvin Ailey American Dance Theater.

Po powrocie do Izraela rozpoczął współpracę artystyczną ze swoją żoną, która odeszła z prestiżowej placówki amerykańskiej. W 1990 roku objął kierownicze stanowisko w Batsheva Dance Company. Dzięki zaangażowaniu Naharina, grupa Betshava odradziła się, zmieniając swój styl dzięki jego nowatorskim choreografiom. Do przyjętych z wielkim entuzjazmem spektakli, stworzonych dla Batsheva Dance Company zalicza się m.in. „Anaphase”, „Max” i „Three”.

Sztuki Naharina cieszyły się wielkim powodzeniem. Wzbudzały silne emocje wśród publiczności.  Artysta stworzył pojęcie GaGa („język ruchu” ), które oznacza, że każde ciało poddane stymulacji potrafi zrobić bardzo wiele. Kluczem do osiągnięcia perfekcji jest zdobycie zaufania do własnego ciała i pozbycie się fizycznych ograniczeń. Precyzja ruchu, a także unikanie bólu doprowadzi do świadomości swojego ciała.  Sam Naharin mówił: „Uważnie wsłuchujcie się w swoje ciało i codziennie przekraczajcie jego ograniczenia”.

Warto zaznaczyć, że Tomer Heymann, reżyser filmu „Mr. Gaga”, zdecydował się go nakręcić po tym obejrzeniu jednego ze spektakl o Ohada Naharina. Ponadto, jak mówi producent filmowy Barak Heymann (brat Tomera Heymanna) dla TVP Info, również sam Ohad Naharin zaangażował się w promocję filmu i jeździ wraz z braćmi Heymann, biorąc udział w konferencjach. Jest wysoce prawdopodobne, że choreograf odwiedzi Polskę wraz z Batsheva Dance Comapany jesienią bieżącego roku.

Anja Weiss

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here