AIIB będzie finansować projekty w Polsce

1722

Jak poinformował portal Forsal w wywiadzie z Radosławem Pyfflem, wicedyrektorem Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB), instytucja ta rozszerzy zakres swojej działalności poza Azję. Jest to dobra wiadomość dla Polski, ponieważ projekty infrastrukturalne w naszym kraju będą miały szansę uzyskać finansowanie z tej instytucji.

Z propozycją utworzenia AIIB wyszedł przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej, Xi Jinping, podczas wizyty w indonezyjskim parlamencie w 2013 roku. Rok później Chiny oraz 21 krajów podpisało w Pekinie Memorandum o wspólnym porozumieniu w sprawie utworzenia Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych. Było to zielone światło dla rozpoczęcia działalności banku, która oficjalnie została zainaugurowana przez przez Xi Jinpinga w 2015 roku. Jak dotąd głównym celem istnienia banku było wspieranie przedsięwzięć w Azji, której potrzeby w sektorze infrastrukturalnym Azjatycki Bank Rozwoju oszacował na 8 bilionów dolarów. Projekty, w które do tej pory AIIB się zaangażował, dotyczą przede wszystkim takich dziedzin jak: logistyka, transport, ekologia, energetyka oraz rozwój sieci wodno-kanalizacyjnych. Projekty te mają być „użyteczne społecznie”. Jak zaznaczył Pyffel w czasie swojego wykładu w Instytucie Konfucjusza w Krakowie, przystąpienie do AIIB było dla Polski momentem historycznym po raz pierwszy mieliśmy stać się dawcą kapitału, a nie jego odbiorcą. Bank, który wciąż znajduje się w fazie formowania, podjął decyzję, która z perspektywy naszego kraju, jak i całej Europy Środkowo-Wschodniej, może mieć ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju całego regionu. AIIB stanie się nie tylko platformą umożliwiającą internacjonalizację polskich przedsiębiorstw, ale wejdzie także w rolę inwestora w najbliższym sąsiedztwie Polski. Jest to szczególnie dobra wiadomość ze względu na to, że kapitał tego banku może stanowić alternatywę dla środków unijnych, do których dostęp będziemy mieli tylko do 2020 roku.

Polska będzie mogła uzyskać finansowanie na projekty budowy nowych portów, lotnisk oraz linii kolejowych, które będą miały charakter międzyregionalny, a nawet międzykontynentalny. W przekonaniu zarządu AIIB wsparciu przedsięwzięć infrastrukturalnych na terenie Polski pomóc może nasze położenie geograficzne (przez Polskę przebiega najkrótsze połączenie z Chin do Europy Zachodniej), w związku z czym nasz kraj ma możliwość odegrania istotnej roli na trasie Nowego jedwabnego Szlaku.

Jeśli Polska wykorzysta tę nową szansę, jak zaznaczył Pyffel, „[…] w ciągu najbliższych 10 lat całkowicie zmieni się obraz Polski. Może być tak, że powstanie Centralny Port Lotniczy, kilka hubów logistycznych, zostaną udrożnione i połączone Wisła i Odra, w efekcie możemy mieć zupełnie inną infrastrukturę logistyczną w Polsce. Dzięki temu możemy odgrywać rolę spichlerza Azji czy zostać centrum rozładunkowym na resztę Europy. Kluczowe będą tu oczywiście decyzje polityczne. Pieniądze znajdą się na pewno, m.in. właśnie w AIIB”.

(ks)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here