AIIB zainteresowany współfinansowaniem budowy Centralnego Portu Lotniczego w Polsce

155

Jak podaje portal bankier.pl, dyrektor departamentu inwestycji Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB), Yee Ean Pang, ogłosił, że istnieje możliwość wsparcia finansowego przez AIIB budowy Centralnego Portu Lotniczego w Warszawie. Jak dotąd głównym celem istnienia banku było wpieranie budowy infrastruktury w Azji, gdzie według danych Banku Światowego zapotrzebowanie na nowe połączenia drogowe i kolejowe sięga 8 bilionów dolarów. Jednakże AIIB postanowił rozszerzyć swoją działalność o projekty spoza Azji, które będą pełnić ważną rolę w łączeniu Wschodu i Zachodu. Szerzej na ten temat pisaliśmy już wcześniej.

Dnia 26 kwietnia Yee Ean Pang złożył wizytę w Warszawie, gdzie w rozmawiał z przedstawicielami rządu i biznesu na temat zwiększenia udziału polskich firm w projektach AIIB oraz o ewentualnym zaangażowaniu kapitału banku w przedsięwzięcia nad Wisłą. Jak zaznaczył w czasie konferencji prasowej, AIIB mógłby „w przyszłości współfinansować projekt polegający na budowie Centralnego Portu Lotniczego, jeśli byłby on zgodny z polityką banku, opartą na zasadzie łączenia kontynentów (tzw. interconnectivity), czyli miał silny komponent azjatycki, a jego przepustowość wpływałaby na ruch pasażerski z Azją”. Yee Ean Pangowi towarzyszył Radosław Pyffel, polski przedstawiciel w AIIB.

Z kolei premier Beata Szydło podkreśliła, że projekt budowy Centralnego Portu Lotniczego ma charakter priorytetowy. Dodała również, że jeszcze w maju br. odwiedzi Chiny, gdzie będzie prowadzić dalsze rozmowy na temat jego realizacji.

Według statystyk Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2016 roku Lotnisko Chopina w Warszawie obsłużyło ok. 12,8 mln pasażerów. Natomiast w 2017 roku szacuje się, że liczba ta wzrośnie do 14 mln. Lotnisko jest coraz bliższe osiągnięcia górnej granicy swojej przepustowości, która wynosi ok. 20 mln pasażerów. Jest to główny argument za wybudowaniem Centralnego Portu Lotniczego.

Ile miałoby kosztować to przedsięwzięcie? Jak podaje Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, budowa samego portu lotniczego ma wynieść 20 mld zł, a po uwzględnieniu całej infrastruktury logistycznej  30 mld zł. AIIB nie pokryje całej sumy potrzebnej do budowy portu, jednakże Polska może liczyć na wsparcie ze strony m.in. Chińskiego Banku Rozwoju. Paweł Borys zapewnił, że Fundusz ma wystarczające środki, by pokryć część kosztów.

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych został powołany do życia w 2014 roku przez 21 krajów, natomiast oficjalne działanie rozpoczął rok później z kapitałem założycielskim rzędu 100 mld dolarów. Jego działalność skupia się na wspieraniu realizacji projektów, które są” społecznie użyteczne”, czyli dotyczą logistyki, transportu, ekologii, energetyki oraz rozwoju sieci wodno-kanalizacyjnych.

(ks)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here