Czy Centralny Port Lotniczy mieści się w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku?

1104

Centralny Port Lotniczy stał się jednym z istotnych tematów w trakcie ostatniej wizyty premier Polski w Pekinie. Beata Szydło podkreślała, że jest to projekt priorytetowy. „Chcemy, żeby realizacja tego projektu przebiegała zgodnie z założonym harmonogramem i planem, który wkrótce zostanie zaprezentowany” – powiedziała premier. Wcześniej zarówno wicepremier Morawiecki jak i minister spraw zagranicznych Witold Waszczykowski deklarowali, że projekt CPL był poruszany w rozmowach ze stroną chińską. Ta ożywiona aktywność dyplomatyczna pozwala sądzić, że władze Rzeczpospolitej poważnie rozważają włączenie chińskich podmiotów w projekt budowy hubu komunikacyjnego w Polsce.

Inwestycje infrastrukturalne są niewątpliwie ważnym narzędziem budowy chińskiej pozycji międzynarodowej. Sesja dotycząca połączeń infrastrukturalnych była jedną z głównych części Międzynarodowego Forum Pasa i Szlaku, który miał miejsce od 14 do 15 maja w Pekinie. Forum było okazją do spotkania około 30 przywódców państw zainteresowanych chińską inicjatywą. W panelu poświęconym inwestycjom infrastrukturalnym uczestniczyło ponad 200 delegatów z około 60 krajów i organizacji międzynarodowych.

„Chiny starają się jak najlepiej promować połączenie infrastrukturalne, ponieważ jest to fundament międzynarodowej współpracy i rozwoju” – powiedział prezydent Xi Jinping podczas uroczystości otwarcia Międzynarodowego Forum Pasa i Szlaku w niedzielę 14 maja. Przewodniczący KPCh mówił również o tym, jak poprawić tę sieć połączeń. „Powinniśmy promować łączność lądową, morską i powietrzną oraz drogą ekspresową, koncentrujemy się na kluczowych przejściach, miastach i przedsięwzięciach oraz budowie sieci autostrad, kolei i portów morskich” – zaznaczał.

Chińskie inwestycje w porty lotnicze

Chiny, chcąc rozwijać sieć połączeń między uczestnikami inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku, stawiają na transport lotniczy. Jeśli chodzi o dotychczasowe inwestycje w porty lotnicze na świecie, zauważyć można, że aktywność chińskich przedsiębiorstw koncentruje się zarówno na przejmowaniu udziałów w istniejących lotniskach bądź budowie nowych portów lotniczych.

W ostatnich latach Chiny wykazały spore zainteresowanie inwestycjami w infrastrukturę portów lotniczych w różnych krajach Europy. Aktywność ta jest szczególnie widoczna np. w Albanii. Poza chińskimi inwestycjami w budowę portu lotniczego w północnej części kraju oraz planami współpracy z China State Construction w sprawie projektu Arber Road prowadzącego do Macedonii, została także podpisana umowa przejęcia przez Chiny lotniska w Tiranie. Niecały miesiąc temu konglomerat państwowy China Everbright Group, we współpracy z Friedmann Pacific Asset Management, ogłosiły nabycie międzynarodowego prawa do użytkowania lotniska Tirana SHPK. Grupa dzierżawi port lotniczy za 90 milionów dolarów i będzie jego zarządcą do 2025 r. z ewentualnym dwuletnim rozszerzeniem do 2027 roku.

Sporą inwestycją ze strony chińskiej było także wejście w posiadanie udziałów lotniska w Manchesterze. Grupa Inżynierii Konstrukcji w Pekinie (BCEG) stała się częścią grupy inwestycyjnej w Manchester Airport, lokując 800 milionów funtów w opracowanie i rozwój projektu „Airport City”. Manchester Airport Group, oprócz współpracy z chińską BCEG, otrzymała także finansowanie m.in. od brytyjskiego Carillion Plc. Kooperacja podmiotów brytyjskich z chińskim inwestorem skutkuje rozwojem biur, hoteli, logistyki i magazynów wokół trzeciego, najbardziej ruchliwego portu lotniczego w Wielkiej Brytanii. Nie jest to jedyne brytyjskie lotnisko, w którym Chińczycy mają swoje udziały. Już w 2012 r. fundusz inwestycyjny China Investment Corp. nabył 10% akcji w London Heathrow Airport Holdings za 450 milionów funtów.

Z kolei w Niemczech chińska firma budowlana i logistyczna Shanghai Yiqian Trading wygrała aukcję na 82,5% udziałów w porcie lotniczym Frankfurt-Hahn. We Francji grupa Hi-speed z prowincji Shandong za kwotę 308 milionów euro uzyskała 49,99% udziału w lotnisku Toulouse-Blagnac, czwartym co do wielkości lotnisku we Francji. Inne europejskie aktywa lotnicze, które zostały pozyskane przez chińskie firmy, obejmują przejęcie przez HNA Group naziemnej obsługi samolotów w Swissport International, a także myTECHNIC, centrum obsługi technicznej, napraw i remontów samolotów w międzynarodowym porcie lotniczym Sabiha Gokcen w Stambule.

Obserwując tendencję do sporych inwestycji w porty lotnicze w Europe, a także biorąc pod uwagę wypowiedź Yee Ean Panga, dyrektora Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych, dotyczącą potencjalnego współfinansowania budowy Centralnego Portu Lotniczego w Polsce, istnieje duże prawdopodobieństwo, że polska inwestycja znajdzie się w polu zainteresowania chińskich podmiotów. Jednak, jak zaznacza Pang, AIIB mógłby być zainteresowany tą inicjatywą o ile port wpisywałby się w ideę Nowego Jedwabnego Szlaku, czyli spełniałby funkcję łączenia kontynentu europejskiego z azjatyckim, a jego przepustowość wpływałaby na ruch pasażerski z Azją.

Chiny a inwestycje w infrastrukturę transportową

Warto zauważyć, że chińskie podejście do rozwoju infrastruktury cechuje kompleksowość i tendencja do łączenia różnych rodzajów transportu. Minister transportu Li Xiaopeng podczas Forum Pasa i Szlaku zaznaczał, że do tej pory Chiny podpisały ponad 130 dwustronnych i regionalnych umów transportowych z innymi krajami dotyczących dróg, autostrad i lotnictwa cywilnego. „Uruchomiona zostanie bardziej dogodna międzynarodowa sieć transportowa” – zapowiadał podczas sesji panelowej. Według chińskiego Ministerstwa Transportu do końca ubiegłego roku otwarto 356 transgranicznych autostrad i tras kolejowych między Chinami a 15 krajami leżącymi na trasach Nowego Jedwabnego Szlaku. Bezpośrednie loty łączą obecnie Chiny z 43 krajami zaangażowanymi w te inicjatywę.

Chińska aktywność w zakresie infrastruktury zdaje się być dobrze przyjmowana przez Europę. „Chcemy budować mosty, a nie ściany” – powiedział Jyrki Katainen, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, dodając, że wzrost gospodarczy może być stymulowany poprawą połączeń infrastrukturalnych. Daily China cytuje także Polaka, Tadeusza Szozdę, który pełni funkcję przewodniczącego Organizacji Współpracy Kolei. W imieniu tej międzynarodowej organizacji poparł on inicjatywę podczas Forum w Pekinie.

Efektem Forum Pasa i Szlaku jest podpisanie szeregu umów i dokumentów między zaangażowanymi w tę inicjatywę państwami. Wśród nich znalazła się także umowa między polskimi a chińskimi kolejami państwowymi w sprawie ułatwień w transporcie kontenerowym. China Railway podobne porozumienia zawarła także z Białorusią, Niemcami, Kazachstanem, Mongolią i Rosją.

Beata Szydło, komentując kwestię zaangażowania Chin w budowę Centralnego Portu Lotniczego, podkreślała, że Polska jest zainteresowana „zdobywaniem inwestorów, czy też oferowaniem własnych możliwości inwestycyjnych”. Obserwując trend chińskich inwestycji w pozostałych częściach Europy, warto odnotować, że Chińczycy koncentrują się raczej na przejęciach istniejących obiektów, niż budowaniem ich od podstaw.

1 KOMENTARZ

  1. Bardzo dobry artykuł! Zastanawia mnie tylko czy dla Chin CPL jest istotną inwestycją czy raczej jedną z wielu?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here