Polska energia na światowym Expo w Astanie

646
Polska na Expo w Astanie
source: pixbay

W dniu 10 czerwca tego roku w stolicy Kazachstanu otwarto polski pawilon na światowej wystawie EXPO 2017. Tym razem państwa świata prezentują swoje osiągnięcia w jednym z najważniejszych krajów Azji Centralnej. Tematem przewodnim światowej wystawy jest przyszłość energii. Czy Polska jest w stanie zaproponować nowe rozwiązania i „energetycznie” wejść na rynki Azji Centralnej i Chin? 

W czasach, w których zapotrzebowanie na energię wzrasta w szybkim tempie, tematem przewodnim Expo nie mogło być nic innego, jak przyszłość sektora energetycznego. Co więcej, w świecie, w którym najważniejszą powstającą obecnie trasą przesyłową jest Nowy Jedwabny Szlak, światowa wystawa nie mogłaby odbyć się w innym miejscu niż Kazachstan. Ta najbogatsza ze środkowoazjatyckich republik jest jednym z głównych ogniw inicjatywy Pasa i Szlaku. Oddalmy się zatem lekko na południe od Pałacu Prezydenckiego, znajdującego się w samym centrum Astany. Zajrzyjmy w głąb nowopowstałego kompleksu zbudowanego specjalnie na światową wystawę.

Polski pawilon – czyli czysta energia i zapach lasu

Temat przewodni Polski na Expo 2017 to „Inteligenta energia i kreatywni ludzie”. Znajdujący się naprzeciwko ekspozycji Watykanu pawilon polski podzielony jest na 3 części. Zwiedzający strefy technologii, lasu i polskich regionów goście mają odebrać Polskę, w zamyśle organizatorów, jako kraj zielonej energii oraz innowacji. Polska strategia promocji na tegoroczne Expo została ściśle powiązana z jego tematem. Jednym z najważniejszych rozwiązań, które promuje polski pawilon, są tak zwane czyste technologie węglowe. Ale koncepcja nie ogranicza się tylko do energii, strefa lasu to także motyw promujący turystykę. Wchodząc do polskiego pawilonu można zachwycić się nie tylko obrazami leśnych krajobrazów, poczujemy także ich zapach i usłyszymy odgłosy dochodzące z głębin polskich puszcz. Nic w tym dziwnego, las może stanowić sporą atrakcję, zwłaszcza dla Kazachów, których państwo jest zalesione jedynie w 6%.

Czy czyste technologie węglowe prosto z Polski poprzez Azję Centralną trafią do Chin?

Technologia Niebieskiego Węgla, czyli tak zwanej gazyfikacji tego paliwa kopalnego, rozwija się w Polsce coraz szybciej. Jednym z wiodących ośrodków badawczych, zajmujących się tą tematyką, jest krakowska AGH, która rozpoczęła w 2010 r. projekt badawczy nazywany „Zagazowaniem Węgla”. Co więcej, w Polsce planowane jest otwarcie dwóch elektrowni spalających właśnie zgazyfikowany węgiel. Nie dziwi zatem fakt, że jednym z ważniejszych elementów prezentacji w polskim pawilonie w Astanie jest Niebieski Węgiel. Polska technologia ma szansę na wykorzystanie w państwach Azji Centralnej czy w Chinach. Jak wspomniałem już w analizie dla portalu Energetyka24.pl, Państwo Środka, dla którego sektor węglowy pozostanie najważniejszym składnikiem struktury energetycznej, jest zainteresowane współpracą w rozwoju technologii czystego węgla, co rodzi wiele szans dla polskich klastrów przemysłowych, pracujących właśnie nad tą technologią.

Nie tylko czysty węgiel, ale polskie produkty

Jednak do Astany Warszawa nie wysłała jedynie ekspertów z branży energetycznej. Jak zaznacza Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju, w grupie około 200 polskich przedsiębiorców, zaproszonych na światową wystawę, znaleźli się rodzimi przedstawiciele producentów mebli, żywności czy środków transportu. Polskie meble są już obecne na kazachskim rynku poprzez biłgorajską firmę BRW (Black Red White), jednego z największych polskich wytwórców mebli. Producenci środków transportu, którzy tak jak PESA zaistnieli już w Kazachstanie, choć do tej pory raczej bez wielkich sukcesów, mają szansę mocniej zaznaczyć swoją obecność i spróbować zintensyfikować kontakty biznesowe w krajach Azji Centralnej. Polska żywność natomiast jest coraz bardziej widoczna na kazachskim rynku żywnościowym. Powodem tego jest seria porozumień podpisanych w sierpniu 2016 roku. Po usunięciu licznych przeszkód formalnych, Polska ma szansę umocnić swoją pozycję w sprzedaży. Punktem ciężkości nie powinny być tylko jabłka, stanowiące dziś najważniejszy komponent polskiego eksportu żywności do Kazachstanu. Bardzo ważne będzie rozwijanie sprzedaży bydła hodowlanego, a także mleka i jego przetworów. Dzięki lepszej pozycji polskich produktów żywnościowych w Azji Centralnej, łatwiej będzie nam zwiększać eksport do Chin.

Expo w Astanie bramą do Chin

Światowa wystawa Expo, która potrwa do 10 września 2017 roku jest z pewnością szansą dla rozwoju polskiej pozycji w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Wydaje się oczywiste, że budowanie marki polskich produktów w krajach będących częścią Inicjatywy Pasa i Szlaku stanowi istotny czynnik, decydujący o długofalowym sukcesie polskiej gospodarki na linii Polska-Chiny. Miejmy nadzieję, że dzięki wystawie w Astanie, jedynym śladem polskiej obecności w tym regionie nie pozostaną uruchomione niedawno połączenie LOT-u z Warszawy do Astany oraz odgłosy puszczy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here