Japonki za wprowadzeniem wagonów dla mężczyzn

181

Zjawisko froteryzmu to częsty problem dotykający Japończyków używających komunikacji miejskiej. Sprawcy, przestępcy ocierający się o innych ludzi w miejscach publicznych, nazywani są po japońsku chikan. Zatłoczenie wagonów, szczególnie w godzinach szczytu, sprzyja tym ludziom w atakowaniu innych pasażerów.

Aby zapobiec takim zachowaniom, wiele japońskich firm transportowych zdecydowało się na wprowadzenie wagonów tylko dla kobiet, które kursują w porannych i popołudniowych godzinach szczytu. Korzystanie z nich jest dobrowolne i ma chronić kobiety przed działaniem tych napastników. Ponieważ jednak zatłoczenie pociągów sprzyja fałszywym oskarżeniom względem tych, którzy takiego zachowania się nie dopuszczają, japońska firma Macromill zdecydowała się przeprowadzić ankietę, w której pytali obywateli, co myślą o wagonach kolejowych przeznaczonych wyłącznie dla mężczyzn.

Firma przepytała 500 pasażerów pociągów żyjących w Tokio oraz sąsiednich prefekturach (Chiba, Kanagawa, Saitama). Wiek respondentów mieścił się w przedziale 15–59 lat, ponadto prawie połowę z nich stanowiły kobiety.

73,9% zapytanych kobiet wyraziło poparcie dla powstania wagonów tylko dla mężczyzn. Rozkład głosów wśród respondentów płci żeńskiej wyglądał następująco:
Zdecydowanie tak: 13,6%
Tak: 60,3%
Nie: 25,6%
Zdecydowanie nie: 0,4%

Interesujące jest, że pomysł ten został przyjęty niemal równie entuzjastycznie (61,5% za) przez biorących udział w ankiecie mężczyzn. Opowiedzieli się oni w następujący sposób:
Zdecydowanie tak: 14,3%
Tak: 50,8%
Nie: 30,6%
Zdecydowanie nie: 4,3%

Poparcie dla pomysłu wprowadzenia męskich wagonów wynika z dwóch głównych powodów: równości i istnienia chikan. Według kobiet istnienie takich wagonów ograniczyłoby szansę na padnięcie ofiarą chikana. Mężczyźni za to czuliby się bardziej komfortowo wiedząc, że w tłoku japońskich pociągów nie zostaną niesłusznie oskarżeni o molestowanie, jeśli przypadkowo dotkną innego pasażera. Jeśli chodzi o równość, respondenci obu płci uznali, że skoro istnieją wagony przeznaczone tylko dla kobiet, niesprawiedliwym jest brak ich odpowiednika dla mężczyzn.

Warto wspomnieć, że korzystanie z tych wagonów jest dobrowolne – pasażer może wybrać, czy zdecyduje się na zwyczajny wagon czy też ten dla określonej płci. Wprowadzenie wagonów tylko dla mężczyzn nie zakończyłoby więc problemu froteryzmu, który wciąż mógłby pojawiać się w zwykłych wagonach, mogłoby natomiast ograniczyć liczbę przypadków tego rodzaju molestowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here