Aliexpress i globalny e-commerce

477

Według najnowszych badań zaprezentowanych przez China Daily osoby w wieku 25-34 lat stanowią główną grupę korzystającą z transgranicznych zakupów online w gospodarkach objętych inicjatywą Pasa i Szlaku. Statystyki zaprezentowane przez AliExpress, największą chińską platformę e-commerce, pokazują, że wśród tej grupy wiekowej najlepiej sprzedają się produkty kosmetyczne, meble oraz gadżety związane z nowoczesnymi technologiami.

W oparciu o badania stwierdzono, że w ostatnim czasie najwięcej zamówień na kosmetyki z Chin poczynili młodzi konsumenci z Rosji, Ukrainy, Polski, Białorusi i Izraela. Z kolei z Singapuru, Izraela, a także Rosji padło najwięcej zamówień na meble. Dodatkowo, izraelscy nabywcy szczególnie chętnie kupują takie rzeczy, jak wirtualne okulary i drukarki 3D. Zabawki były najczęściej zamawiane z Łotwy, Estonii oraz Islandii.

Za przyczynę wzrostu międzynarodowych transakcji Chińczycy wskazują coraz większe zainteresowanie inicjatywą Pasa i Szlaku na świecie. „W kwietniu firma AliExpress przyciągnęła ponad 100 milionów nabywców międzynarodowych od swojego debiutu w 2010 roku. Inicjatywa Pasa i Szlaku wzbudziła dodatkowy impet dla firmy, a liczba kupujących podwoiła się w ciągu ostatnich 18 miesięcy” – powiedział Shen Difan, dyrektor generalny firmy. Dai Shan, prezes jednostki biznesowej firmy Alibaba dodatkowo podkreślił, że AliExpress od kwietnia tego roku generuje ponad 100 milionów nabywców międzynarodowych.

Cyber Silk Road na smartfonach

AliExpress zamierza zbudować „Cyber Silk Road” i obsługiwać do 1 miliarda osób z zagranicy, powiedział Shen. „Inicjatywa Pasa i Szlaku, która ma na celu wzmocnienie infrastruktury, powiązań gospodarczych i handlowych w regionie Eurazji i Afryki, umożliwi platformie AliExpress dziesięciokrotny wzrost bazy klientów w ciągu niespełna siedmiu lat”.

Warto zauważyć, że prawie 60 procent transakcji realizowanych jest za pośrednictwem urządzeń przenośnych. Statystyki pokazują, że aplikacja AliExpress była najpopularniejszą aplikacją zakupową pobieraną z Apple Store i Google Play w krajach takich jak Rosja, Izrael i Hiszpania. Ciekawe oferty i promocje mające miejsce w obrębie AliExpress podczas corocznego festiwalu zakupów „Singles Day” 11 listopada przyciągnęły do tej platformy konsumentów z ponad 220 krajów i regionów. Według Li Jiachenga, szefa marketingu, sprzedaż w Dzień Singla w 2016 roku wzrosła o 120 procent w porównaniu do poprzednich edycji. Inicjatywa ta wywołała spory szum na internetowych portalach społecznościowych, a Alibaba stał się światowym liderem handlu elektronicznego według wartości transakcyjnej. W roku finansowym 2016 odnotowano wartość sprzedaży brutto w wysokości 485 miliardów dolarów, co było kwotą większa niż wynik dotychczasowego lidera Walmart Inc.

Inwestycje strategiczne

Swoją obecność AliExpress zaznacza także w Azji Południowo-Wschodniej. Aby zaistnieć w regionie, w ubiegłym roku Alibaba przeznaczył 1 miliard dolarów na zakup Lazada Group – najlepszego zespołu ds. handlu elektronicznego w Azji Południowo-Wschodniej. W marcu tego roku utworzono pierwszą Cyfrową Strefę Wolnego Handlu w regionie oraz Elektroniczną Platformę Handlu Światowego w Malezji, która zmniejsza bariery wejścia na rynek małych firm i zapewnia łatwiejszy dostęp do finansowania. Również w Tajlandii budowane jest centrum e-commerce i logistyki, aby zapewnić kompleksową obsługę producentów, dostawców usług i partnerów logistycznych. Inne inicjatywy obejmują także wiele inwestycji strategicznych na Filipinach i w Indonezji.

Korzyści nie tylko dla Chin

Globalna popularność chińskich serwisów sprzedażowych oraz niemal 700 mln użytkowników Internetu w Chinach niesie ze sobą ogromny potencjał do zaistnienia w tym kanale. Liczna wymiana towarów występuje nie tylko na zasadzie importu z Chin. Także chińscy konsumenci coraz częściej dokonują zakupów zagranicznej produkcji. Wartość transakcji typu cross-border w roku 2016 wynosiła około 86 mld USD, a do roku 2020 prognozuje się, że aż 25 procent populacji w Chinach będzie zainteresowana zakupem przez Internet produktu z zagranicy. Szacunki te powinny być istotnym sygnałem dla zachodnich producentów towarów, którzy rozważają obecność na chińskich platformach e-commerce.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here