Co polscy przedsiębiorcy wiedzą o Nowym Jedwabnym Szlaku?

343
Logistyka - zdj. ilustracyjne / cc0

Podobno wszyscy będziemy żyli w erze Nowego Jedwabnego Szlaku lub, jak inaczej mówią Chińczycy, w erze Inicjatywy Pasa i Szlaku. Zostawmy przyszłości kwestię, czy pogląd ten należy traktować jako proroctwo bądź też tylko jako kolejny chiński sen, skupiając się raczej na bardziej pragmatycznym aspekcie tej kwestii, tj. na tym, co my, a w szczególności ci najbardziej zainteresowani, czyli polscy przedsiębiorcy, mamy do powiedzenia o tym projekcie. Co wiemy o Nowym Jedwabnym Szlaku?

W kwietniu 2017 roku na potrzeby pracy magisterskiej przeprowadziłem wywiady z dziesięcioma polskimi przedsiębiorcami z branży logistycznej. Tematem naszych rozmów była koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku. Wybór branży logistycznej podyktowany był po pierwsze wagą, jaką dla polskiej gospodarki ma rynek logistyczny, po wtóre tym, jak istotna dla całej chińskiej koncepcji jest logistyka. Nie tylko specjaliści wiedzą, jak znaczącą pozycję w Europie zajmuje PKP Cargo, a prawie każdy z nas, podróżując samochodem po Europie Zachodniej, doświadczył wrażenia, że co drugi TIR na autostradzie to polska ciężarówka.

Priorytety polskich przedsiębiorców

Dla większości wybranych przeze mnie firm logistycznych rynek chiński ma istotne znaczenie. Wyniki uzyskane z analizy rozmów w dużej mierze potwierdzają jednak trendy kształtujące kierunki polskiego eksportu. Dla polskich przedsiębiorców głównym rynkiem
pozostaje Europa Zachodnia, a Chiny czy szerzej Azja jest ciekawym kierunkiem rozwojowym, jednak na chwilę obecną zbyt odległym.
Pomimo iż większość moich rozmówców działa w przeważającej mierze na rynku zachodnim, to prawie wszyscy z nich słyszeli o Nowym Jedwabnym Szlaku i mają świadomość krzepnięcia tej koncepcji oraz pojawiających się wraz z jej zaistnieniem nowych szans rozwojowych. Stan świadomości i wiedzy o projekcie Jednego Pasa i Jednej Drogi można zawrzeć w trzech prostych zdaniach.

1. Właściwie wszyscy moi rozmówcy słyszeli o Nowym Jedwabnym Szlaku.

2. Już tylko część moich rozmówców wiedziała, jakie założenia niesie ze sobą idea Nowego Jedwabnego Szlaku.

3. Zdecydowanie najmniejszy odsetek ankietowanych posiada wiedzę o tym, jakie korzyści może czerpać ich firma w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku, chociaż każdy z nich dostrzega potencjał rozwoju.

Z przeprowadzonych ankiet wynika, że koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku przebiła się do świadomości moich rozmówców w głównej mierze dlatego, że jej założenia są tak ogólne, że każdemu wydają się atrakcyjne. Przy tym wszyscy jednoznacznie wskazali na fakt, iż nie do końca rozumieją założenia tej szeroko zakrojonej
koncepcji. Niejasne są przede wszystkim konkretne, lokalne cele i korzyści, nierozpoznane pozostają narzędzia. Taka sytuacja wymaga równie szeroko zakrojonego rządowego, strukturalnego wsparcia, nie tylko w kwestiach prawnych czy celnych, ale także w kwestii edukacji. Bez tego polscy przedsiębiorcy nie zdążą w odpowiednim czasie rozwinąć się w ramach projektu Jednego Pasa i Jednej Drogi.

Dlaczego interesujemy się Nowym Jedwabnym Szlakiem?

Powodów, dla których moi rozmówcy wyrażają zainteresowanie koncepcją Nowego Jedwabnego Szlaku, jest wiele. Na pierwszy plan wybija się chęć zwiększenia zysków, zaistnienia na rynkach azjatyckich, ułatwienia kontaktów międzyludzkich, przyspieszenia
przesyłu towarów pomiędzy Polską a Chinami, a także potrzeba uczestnictwa w nowo powstającym rynku e-commerce. Jednoznacznie widzimy, że o ile świadomość istnienia Nowego Jedwabnego Szlaku jest bardzo wysoka, już świadomość tego, jak go w praktyce wykorzystać, jest drastycznie niska.
Jednak kilka firm, które zdecydowały się ze mną porozmawiać, przeprowadziło kompleksowe analizy rozwoju w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. W rezultacie zdają sobie sprawę z ograniczeń, z jakimi mogą się zetknąć, zwłaszcza jeżeli chodzi o przepisy celne, problemy z certyfikacją towarów czy odmiennością systemów kolejowych i przesyłowych.

Wołanie o pomoc w kierunku Alei Ujazdowskich

Kluczowe, w wypadku promowania rozwoju polskiego biznesu, jest wsparcie strukturalne, które polski rząd powinien przewidzieć w swoich najbliższych planach strategicznych. Co więcej, nie ulega wątpliwości, że wsparcie takie powinno być udzielane nie tylko firmom, które chcą się rozwijać i działać pomiędzy Chińską Republiką Ludowa a Rzeczpospolitą Polską, ale także tym polskim firmom, które będą aktywne w państwach leżących na drodze Nowego Jedwabnego Szlaku. Koncepcja rozwoju polskiej przedsiębiorczości w państwach leżących w spektrum oddziaływania Inicjatywy Pasa i
Szlaku jest coraz mocniej akcentowana przez polską opinię publiczną.

Nowy globalny rynek w Internecie

Kolejną wielką szansą dla polskich przedsiębiorców działających w branży logistyczno-transportowej jest rozwój rynku e-commerce. Jak wskazują polscy logistycy aktywne uczestnictwo Polski w globalnym rynku internetowym może być najważniejszym elementem uczestnictwa Rzeczpospolitej w tej inicjatywie. Handel internetowy to jeden z najszybciej rozwijających się rynków na świecie. W chwili obecnej już nie tylko Poczta Polska prowadzi rozmowy z chińskimi partnerami na temat logistyki, ale także, jak zdradzili mi moi rozmówcy, oni sami prowadzą analizy biznesowe w tym kierunku.

Co będzie dalej?

Jak podkreśla wielu analityków, koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku jest bardzo luźnym projektem, bez sztywnych reguł. To, jak jest interpretowany przez przedstawicieli firm logistycznych, którzy zdecydowali się ze mną porozmawiać może dowodzić jej uniwersalności, a także „mocarstwowego” rozmachu, z jakim ją nakreślono. Koncepcja Jednego Pasa i Jednej Drogi widziana jest przez każdego z uczestników tego badania na swój sposób i do każdego z tych sposobów pasuje.
Nowy Jedwabny Szlak może stać się idealnym narzędziem zarówno dla rozwoju polskich firm logistycznych, jak i dla Chińskiej Republiki Ludowej do prowadzenia polityki zagranicznej w krajach europejskich czy azjatyckich. Z każdym z moich rozmówców rozstałem się w poczuciu nadziei. Po pierwsze, że ten wielki chiński tort zostanie upieczony, po drugie zaś, że Polska kawałek tego tortu otrzyma.
Najważniejsze jest to, czy będziemy umieli po niego sięgnąć i czy nauczymy się jeść te słodkości pałeczkami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here