Co jest kluczem do sukcesu zagranicznych firm w Japonii?

251

Dostosowanie się do japońskiej kultury jest konieczne dla obcokrajowców, którzy chcą zamieszkać w Kraju Kwitnącej Wiśni. Okazuje się, że zagraniczne firmy muszą w podobny sposób dopasować się do lokalnej kultury, aby odnieść sukces.

Dzięki umiejętności adaptacji do lokalnej kultury niektóre z globalnych marek podbiły rynek oraz serca Japończyków. Pozostałe wciąż bezskutecznie walczą o akceptację i uwagę japońskiego społeczeństwa. Przykładem znanej firmy, która doświadczyła zarówno wzlotów, jak i upadków w Japonii jest McDonald’s.

Amerykańska sieć fast foodów otworzyła pierwszą restaurację w tokijskiej dzielnicy Ginza w 1971 r. Od tamtej pory przybyło blisko 2 900 lokali. Jednak firma nie zawsze odnosiła sukcesy, zaliczając ogromne wizerunkowe wpadki. W 2014 r. odkryto stosowanie przeterminowanego mięsa w popularnych nuggetsach. Z kolei w 2015 r. w produktach McDonald’s znajdowano obce przedmioty – m.in. ludzkie zęby we frytkach.

Jak tłumaczy Kenji Kaniya, dyrektor działu PR McDonald’s w Japonii, ze względu na dużą konkurencję na rynku, japońscy klienci mają bardzo wysokie oczekiwania wobec zagranicznych firm. Skandale i wątpliwości co do bezpieczeństwa jedzenia zniechęciły Japończyków do korzystania z sieci amerykańskich fast foodów, co poskutkowało ponad 34 milionami strat w 2015 r. Kaniya przyznaje, że w tym okresie firma nie przykładała wystarczającej uwagi do opinii klientów. Sieć McDonald’s podniosła się po skandalach dzięki skupieniu się na dostosowaniu do potrzeb wymagających Japończyków. Dzięki temu udało się odzyskać zaufanie społeczeństwa, a firma spodziewa się ogromnego wzrostu zysków do końca 2017 r.

Kolejną zagraniczną firmą, która zdobyła w Japonii ogromną popularność, jest Starbucks. W 1996 r. sieć otworzyła w Tokio pierwszy lokal poza Ameryką Północą. Obecnie w Japonii znajduje się blisko 1 300 kawiarni, a klienci pokochali je za szybką obsługę i luźną atmosferę. Według Norio Adachi, dyrektora działu korporacyjnego firmy w Japonii, sukces Starbucks tkwi w poszanowaniu kultury lokalnych społeczności. Sieć zaczęła otwierać kawiarnie w tradycyjnym japońskim stylu, a szczególnym strzałem w dziesiątkę okazał się wyłożony matami tatami lokal w Kioto.

Starbucks wykupił wiekowy budynek położony przy ogromnej atrakcji turystycznej, świątyni Kiyomizu i szybko zdobył uwagę mediów. Podobne stylizowane lokale pojawiły się w całym kraju, m.in. inspirowany tysiącletnią świątynią Dazaifu Tenmangu w Prefekturze Fukuoka. Jednak jak zapewnia Adachi, oprócz integracji z lokalną społecznością, ważne jest zachowanie charakteru sieci Starbucks. Połączenie japońskiej tradycji i zagranicznych trendów zapewnia unikalny charakter kawiarni, co przyniosło firmie wielki sukces.

(mm)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here