Rynek sztuki i dóbr luksusowych a chińscy konsumenci

457

W rankingu Forbesa Chiny znajdują się na drugim miejscu pod względem ilości miliarderów. W 2016 r. ponad 250 osób w Państwie Środka posiadało majątek przekraczający tę kwotę. Wraz ze wzrostem bogactwa chińskiego społeczeństwa wzrasta także konsumpcja, co szczególnie widoczne jest na rynku dóbr luksusowych. W skali globalnej konsumenci z Chin stanowią aż jedną trzecią konsumentów z tego sektora.

Analitycy są zdania, że trend ten będzie postępował. Przyczyni się do tego coraz liczniejsza klasa średnia w Chinach, wśród której znajdują się osoby szczególnie zainteresowane towarami mającymi podkreślać ich status majątkowy. Chińscy konsumenci są szczególnie zainteresowani zagranicznymi markami. Na podstawie badań McKinsey&Company przy zakupie luksusowych artykułów „międzynarodowa, znana marka” stała się jednym z najważniejszych czynników decydujących.

Jednak dobra luksusowe to nie tylko torebki, biżuteria i gadżety. Potrzeby chińskich konsumentów nie są ograniczone do posiadania, o czym świadczy znaczący wzrost zainteresowania także luksusowymi usługami jak SPA, uzdrowiska i inne propozycje związane z rekreacją. Konsumpcja w tej kategorii rośnie nawet szybciej niż w przypadku towarów: 20 proc. badanych konsumentów twierdzi, że najwięcej wydaje na doświadczenia, a tylko 13 proc. wskazuje produkty.

Wpływ na światowy design

Potrzeby chińskich konsumentów skutkują potrzebą kreatywności i dostosowania produktów zarówno w zakresie projektowania, jak i marketingu. Chiński gust ma istotny wpływ na obecny kształt rynku dóbr luksusowych na świecie. Przykładem jest zwłaszcza branża jubilerska, gdzie zachodni producenci coraz częściej zaczynają dostosowywać wygląd biżuterii do preferencji Chińczyków. Kamień jade o szczególnym kulturowym znaczeniu w Chinach, staje się powszechnie wykorzystywany na światową skalę. Jednocześnie, na bogaceniu się społeczeństwa korzystają chińscy projektanci biżuterii. Jedną z pierwszych spektakularnych transakcji był zakup naszyjnika zaprojektowanego przez Wallace Chana za kwotę 56 milionów euro.

Chińska sztuka w cenie

Dynamiczny wzrost zainteresowania ze strony chińskich konsumentów odnotowuje także rynek sztuki. W 2014 r. 27 proc. globalnej sprzedaży domu aukcyjnego Christie’s pochodziło od azjatyckich nabywców. Było to bodźcem do stworzenia chińskich oddziałów zarówno przez Christie’s jak i dom aukcyjny Sotheby’s. Rynek ten reprezentuje w Chinach pokaźna grupa kolekcjonerów zainteresowanych gromadzeniem i inwestowaniem w kolekcje sztuki. Pomimo wielu zakupów zachodnich dzieł, zamożni kolekcjonerzy z Chin przede wszystkim zainteresowani są sztuką rodzimą. To zainteresowanie, w połączeniu z napływem kapitału do chińskiego świata sztuki, podnosi wartość współczesnych dzieł chińskich.

Popularnym obszarem inwestycji staje się również chińska fotografia, a jej ceny są obecnie stosunkowo niskie. Chińscy artyści są coraz bardziej doceniani na całym świecie. Muzeum Musée d’Art Moderne w Paryżu rok temu zaprezentowała wystawę prac Zenga Fanzhi, a nowojorska gala MET w 2015 roku przebiegała pod hasłem: „China: Through the Looking Glass”. Miało to zwrócić uwagę na chiński wpływ na zachodnią modę i kulturę.

Wzrost wymagań

Chińscy konsumenci dzięki coraz częstszym podróżom zagranicznym mają łatwiejszy dostęp do towarów luksusowych ze światowych półek. Rezultatem dostępu do bogatej oferty jest wzrost wymagań i oczekiwań względem towarów. Wraz z nagromadzeniem liczby sklepów luksusowych w Chinach, modowych magazynów i portali internetowych, znajomość marek luksusowych przez chińskich konsumentów jest na bardzo wysokim poziomie.

Badania przeprowadzone przez McKinsey&Company pokazują, że największy przeskok miał miejsce w latach 2008-2010. W 2010 roku już ponad połowa badanych była w stanie nazwać więcej niż trzy luksusowe marki odzieżowe, w porównaniu z zaledwie 23 proc. dwa lata wcześniej. Jednocześnie w 2010 roku niecała połowa konsumentów stawiała znak jedności pomiędzy najdroższymi i najlepszymi produktami, w porównaniu z niemal 70 proc. osób z taką opinią w 2008 roku. Badania unaoczniły pierwszy tak wyraźny skok w preferencjach chińskich konsumentów względem towarów luksusowych, pokazując że coraz większa znajomość rynku przekłada się także na większą rozwagę w kwestii relacji między jakością a ceną oraz przemyślane zakupy.

Do takich zachowań przyczynia się przejrzystość cen produktów – chińscy konsumenci wnikliwie sprawdzają szczegóły produktu i ceny online. Także zagraniczne podróże dają możliwość porównywania cen między ofertami w kraju i za granicą. Istotnym trendem jest również odchodzenie od korzystania z produktów imitujących towary luksusowe. Chińscy konsumenci coraz częściej rezygnują z podróbek na rzecz oryginalnych modeli.

Oferta w Internecie

Internet szybko stał się jednym z najważniejszych kanałów sprzedaży produktów luksusowych. Chińscy konsumenci szczególnie chętnie kupują modę za pośrednictwem platform e-commerce. Nagromadzenie ofert skutkuje coraz większą potrzebą opracowywania przez firmy atrakcyjnych strategii sprzedażowych w sieci. W tym celu branża odzieżowa coraz częściej współpracuje z agencjami social media w celu monitorowania zachowań konsumentów, identyfikowania wpływowych blogerów i trendsetterów, w celu promowania oraz wyróżnienia marki wśród konkurencyjnych ofert.

Wysoką sprzedaż generują także działania marketingowe oparte na koncepcji story-tellingu. Dzielenie się bogatą historią i zapleczem kulturowym związanym z marką przyciąga uwagę chińskich konsumentów luksusowych, a wiele wiodących firm promuje się poprzez własne dziedzictwo i opowieść o marce. Nie jest to jednak prosty schemat działania, ponieważ z drugiej strony aż jedna trzecia badanych konsumentów dóbr luksusowych w Chinach stwierdza, że chętniej kupuje produkty dedykowane dla rynku chińskiego, reklamujące się z uwzględnieniem chińskiego przekazu i estetyki.

Rosnący popyt na dobra tego typu wśród bogacącego się chińskiego społeczeństwa tworzy ogromny potencjał dla światowych koncernów luksusowych, które muszą uwzględniać oczekiwania konsumenta z Chin. Jednocześnie, co pokazuje trend odchodzenia od podróbek, coraz bardziej wybredni i mniej zwracający uwagę na cenę i markę Chińczycy, skłaniają się w stronę wyboru przede wszystkim produktów dobrych jakościowo.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here