Japonia otwiera się na turystykę halal

182

Japoński sektor turystyczny staje się jeszcze bardziej otwarty dla zagranicznych turystów. Dzięki okazywanej otwartości i wielu ułatwieniom, wzrasta liczba muzułmanów odwiedzających Japonię. Choć dania halal pojawiły się po raz pierwszy w menu japońskich restauracji około dziesięciu lat temu, ostatni boom w branży turystycznej napędza podaż i popyt.

Łączna liczba przyjezdnych turystów w Japonii w 2016 r. przekroczyła 24 mln, znacznie lepiej niż zakładały to cele wyznaczone przez rząd w 2012 r. Według Japońskiej Organizacji Turystyki (JNTO), liczba Indonezyjczyków wzrosła z 63 tys. w 2009 roku do 136 tys. w 2013 roku, a liczba turystów z Malezji do Japonii podwoiła się z 89 tys, w roku 2009 do 176 tys. w 2014 roku. Natomiast w 2014 r. Japonię odwiedziło blisko 60 tys. turystów z Bliskiego Wschodu, w tym 14 tys. z krajów GCC.

Zdaniem JNTO gwałtowny wzrost przyjazdów z Azji Południowo-Wschodniej i regionu Bliskiego Wschodu jest częściowo spowodowany działaniami japońskiego rządu premiera Shinzō Abe, który sukcesywnie rozluźnia wymogi wizowe dla przyjezdnych. W ubiegłym roku złagodzone zostały ograniczenia wizowe dla obywateli kilku krajów, w tym Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Jordanii. Podczas gdy Emiratczycy mogą ubiegać się o wizę wielokrotnego wjazdu do Japonii ważną przez trzy lata, Jordańczycy są zwolnieni całkowicie z opłat za wydanie pozwolenia na wjazd. Innymi ważnymi czynnikami odpowiedzialnymi za ten skok w segmencie turystyki jest zwiększona ilość tanich linii lotniczych obsługujących loty do Japonii oraz szybko rozwijająca się klasa średnia dysponująca większymi dochodami.

Jednak z perspektywy muzułmańskiego turysty, kluczowym czynnikiem przyciągającym ich do eksplorowania Japonii jest zrozumienie ich wymogów religijnych i wprowadzenie szeregu udogodnieniem sprostającym ich podstawowymi potrzebom.

Certyfikat Peach Mark

Z początkiem tego roku prefektura Okayama wraz z Okayama Health Tourism Association uruchomiła program certyfikacji Peach Mark. Restauracje, które nie mają w swoim menu wieprzowiny i przygotowują swoją żywotność w odpowiedni sposób zgodnie z wymogami halal kwalifikują się do certyfikacji. Natomiast odnośnie hoteli, w celu uzyskania certyfikatu Peach Mark brana jest pod uwagę dostępność na terenie ośrodka mat modlitewnych, oznaczeń kierunku modlitwy jak również standard łazienki, który umożliwi dokonanie przez muzułmanina rytualnej ablucji. Stowarzyszenie planuje opublikować również przewodnik zawierający certyfikowane obiekty promujące rozpoznawanie logo Peach Mark.

Nie tylko prefektura Okoyama przygotowuje się na przybycie muzułmańskich podróżnych. Prefektura Aichi w środkowej Japonii opublikowała ostatnio japońskojęzyczny podręcznik Muslim Hospitality Handbook, który zawiera wiele podpowiedzi dotyczących przyjmowania w swoich sklepach, restauracjach i hotelach muzułmańskich turystów. Podręcznik ten, wzbogacony o kreskówkowe ilustracje, przedstawia podstawowe informacje na temat islamu, globalną demografię oraz trudności napotykane przez muzułmanów podczas wizyty w Japonii. Na łamach tej 15 stronicowej książki wyszczególnione są adresy sal modlitewnych, lokalnych meczetów jak również adresy miejsc serwujących kuchnie wegetariańską oraz halal jak i wiele innych wskazówek, które muzułmanom odwiedzającym Japonię mogą okazać się pomocne.

Nie tylko dedykowane obiekty restauracyjno-hotelowe przyciągają do Japonii turystów z krajów muzułmańskich. Wiele agencji turystycznych z roku na rok poszerza swoją ofertę, wzbogacając ją o wycieczki wychodzące naprzeciw wymaganiom religijnym. Dzięki przemyślanej organizacji, muzułamańscy podróżni nie tylko będą mieli okazję zwiedzić najważniejsze atrakcje i zabytki, ale również zjeść posiłek w restauracjach spełniających wymogi halal oraz odwiedzić meczet w celu odmówienia modlitwy.

Jednak, nie wszyscy muzułmanie, którzy rozważają wyjazd do Japonii, są świadomi takich wycieczek. Agencje turystyczne oferujące wycieczki przyjazne muzułmanom stoją przed zadaniem bardziej skutecznej promocji w swoich krajach pochodzenia, zwłaszcza poprzez filmy marketingowe i reklamę w mediach społecznościowych.

PODZIEL SIĘ
mm
Związana z Instytutem Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Swoją pracą stara się przybliżyć prawdziwy obraz Bliskiego Wschodu, fascynatka kultury, języka arabskiego oraz kwestii polityczno-gospodarczych państw arabskich.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here