Odkryto nowy gatunek kraba pustelnika w wodach Japonii

138

W wodach przy japońskich wyspach Amami w prefekturze Kagoshima został odkryty nowy gatunek kraba pustelnika. Zwierzę zamiast muszli zamieszkuje żywy koralowiec, wraz z którym podróżuje. Ciekawy jest również fakt, że zarówno krab, jak i koralowiec wspólnie rosną.

Odkryty we wrześniu nowy gatunek kraba pustelnika, mierzące 1 centymetr, ma jasnoczerwoną głowę i białawe szczypce. W połączeniu z pasteloworóżową barwą koralowca-gospodarza sprawia, że wygląda jak chodzący fragment koralowca.

Znalezisko zostało dokonane przez zespół badawczy z Uniwersytetu w Kioto, do którego należeli między innymi Mamoko Igawa oraz Makoto Kato. Zespół ogłosił swoje odkrycie we wrześniowym numerze amerykańskiego czasopisma naukowego Plos One. Krab został znaleziony na wysokości 60–80 metrów pod poziomem morza w wodach niedaleko wyspy Kakeromajima. Nowy gatunek został nazwany Diogenes heteropsammicola, co jest połączeniem nazw kraba i koralowca. Większość odmian krabów pustelników zamieszkuje muszle, które zmieniają za każdym razem, gdy z nich wyrosną. Jednak według japońskiego zespołu badawczego ten nowy gatunek kraba pustelnika rośnie wraz ze swoim gospodarzem, co sprawia, że nie potrzebuje szukać nowego domu. Ponadto koralowiec również zyskuje na takim lokatorze, ponieważ dzięki przenoszeniu przez kraba nie grozi mu pogrzebanie w piaskach dna morskiego.

Kraby z tego gatunku zamieszkują głównie koralowce z rodziny heteropsammica oraz heterocycenthus. Ciekawy jest również fakt, że oba te gatunki służą za dom również wieloszczetom, czyli bardzo zróżnicowanej grupie pierścienic, występujących głównie w środowisku morskim. Nowy gatunek kraba zamieszkuje skręconą jamę koralowca. Od innych krabów pustelników odróżniają go niezwykle smukłe szczypce i odnóża, oraz symetryczny telson, czyli ostatni segment odwłoku.

Obserwacje zachowania tego nowego gatunku kraba,które były prowadzone w akwarium, wykazały, że podobnie jak sikwiaki, czyli grupa morskich bezkręgowców, przenosi on swojego koralowca-gospodarza oraz chroni go przed zakopaniem w piasku dna morskiego. Jest to bardzo interesujący przypadek, ponieważ po raz pierwszy organizm tak różny od sikwiaków przejął podobną do nich funkcję w swoim współżyciu z koralowcem.

PODZIEL SIĘ
mm
Fascynatka japońskiej popkultury, w szczególności gier komputerowych oraz kinematografii. Interesuje się również muzycznym nurtem visual kei. Nie obce są jej problemy społeczne Kraju Kwitnącej Wiśni, którymi zajmuje się w swojej pracy naukowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here