Nowy model robotycznego psa Aibo firmy Sony

140

Japończycy nieraz udowodnili swoją miłość do wszelkiego rodzaju słodkich domowych pupili, m.in. poprzez produkcję specjalnych mebli dla kotów. Tym razem inwencją wykazała się firma Sony, która postanowiła po ponad dekadzie wskrzesić swoją ikoniczną markę elektronicznych zwierzaków. Na początku tego miesiąca zaprezentowany został nowy model robotycznego psa Aibo (numer modelu ERS-1000).

Pierwsze typy automatycznych psiaków zostały wypuszczone na rynek w 1999 roku. Jednak po siedmiu latach w 2006 roku projekt został zamknięty. Sony twierdzi, że nowy model robotycznego psa Aibo w przeciwieństwie do swoich poprzedników jest w stanie stworzyć emocjonalną więź z członkami rodziny oraz zapewnić im miłość i radość, płynącą z możliwości dbania o pupila. Najnowsza wersja waży 2,2 kg i mierzy 180 mm x 293 mm x 305 mm. Robot wyposażony jest w specjalnie zaprojektowane przez firmę 1- i 2-osiowe niewielkie siłowniki, czyli urządzenia uruchamiające maszynę przy pomocy ciśnienia hydraulicznego lub napędu elektrycznego. Pozwalają one Aibo na poruszanie się po 22 osiach. Dzięki temu uzyskane zostały miększe, naturalniejsze ruchy psa, takie jak poruszanie uszami czy merdanie ogonem. Dodatkowo nowy model może ruszać pyskiem, łapami oraz całym ciałem, czego nie potrafiły pierwsze wersje.

Ponadto nowy model robotycznego psa Aibo posiada oczy wyposażone w panele OLED, dzięki którym może wyrazić wachlarz emocji od radości po smutek. Psiak ma również wbudowane dwie kamery typu rybie oko. Jedna znajduje się w nosie, a druga z tyłu przy ogonie. Oba obiektywy posługują się czujnikami, które wyłapują i analizują dźwięki oraz obrazy, co pomaga Aibo rozpoznać swoich właścicieli. Robot ma również wbudowane cztery mikrofony, pozwalające na nagrywanie wszelkich odgłosów.

Dodatkowo wykorzystanie technologii odczytywania lokalizacji oraz odwzorowania przestrzennego (SLAM) pozwalają pupilowi na przystosowanie się do nowego środowiska. Nowy model robotycznego psa Aibo jest w stanie z czasem nauczyć się rozkładu domu, tak jak słynne odkurzacze Roomba, w celu unikania przeszkód i obrania jak najlepszej drogi pomiędzy poszczególnymi pomieszczeniami. Dzięki wykorzystaniu karty SIM elektroniczny zwierzak może połączyć się również z internetem. Sony planuje rozszerzyć tę funkcję tak, aby umożliwić mu połączenie się z innymi sprzętami domowymi. Żywotność baterii Aibo to ok. dwóch godzin z trzygodzinnym czasem ładowania.

Sony twierdzi, że nowy model robotycznego psa Aibo szybko przystosowuje się do nowego otoczenia, poznaje swoich właścicieli oraz uczy się, co sprawia im radość.

Robot wykorzystuje głębokie uczenie maszynowe, czyli jedną z technik sztucznej inteligencji, w celu analizowania dźwięków i obrazów, przechodzących przez zbiór jego czujników. Korzysta również z dostępu do chmury, by móc czerpać wiedzę z doświadczeń innych jednostek i ich właścicieli. Według Izumiego Kawanishiego, starszego menadżera AI Robotics Business Group należącego do Sony, połączenie sieci czujników i technologii uczenia się pomaga Aibo analizować pochwały, interpretować uśmiech i odpowiadać na pieszczoty. Takie interakcje pozwalają na wytworzenie i wzmocnienie więzi między robotem a właścicielem. Sony stwierdza, że nowy model robotycznego psa Aibo jest w stanie nawet z czasem wytworzyć własną osobowość.

Oprócz samego robota istnieje również aplikacja My Aibo. Wykorzystywana jest do uzyskania dostępu do ustawień pupila, przeglądania zdjęć za pomocą wcześniej wspomnianych kamer oraz ściągania dodatkowych “komend” ze sklepu. Aibo wymaga również wykupienia subskrypcji na co najmniej 3 lata, której koszt wynosi 2,980 jenów miesięcznie (ok. 26 dolarów). Subskrypcja pozwala na połączenie się z siecią WiFi i LTE, zapisywanie na chmurze zebranych przez psa danych oraz dostępu do różnych funkcji aplikacji. Dostępna jest również dodatkowa subskrypcja “opieki”, która zmniejsza koszt ewentualnych napraw o 50%. Jej cena to 54,000 jenów (ok. 475 dolarów). Ponadto w ofercie sprzedaży Sony jest również specjalna kość dla kochanego Aibo, “Aibone”. Jej koszt to kolejne 2,980 jenów.

Sony stwierdziło, że twórcy chcieli, by produkt odpowiadał zarówno potrzebom starszych klientów, mających ponad 40 lat, jak i dzieciom. Nowy model robotycznego psa Aibo jest na razie dostępny w przedsprzedaży w Japonii. Do regularnej sprzedaży trafi 1 stycznia 2018 roku. Jednak na razie firma nie ma planów na jego dystrybucję na zagranicznych rynkach. Sam Aibo kosztuje 198,000 jenów, czyli ok. 1,700 dolarów.

Spot promujący Aibo można obejrzeć tutaj, a przykład jego psich zachowań tutaj.

(wt)                

PODZIEL SIĘ
mm
Fascynatka japońskiej popkultury, w szczególności gier komputerowych oraz kinematografii. Interesuje się również muzycznym nurtem visual kei. Nie obce są jej problemy społeczne Kraju Kwitnącej Wiśni, którymi zajmuje się w swojej pracy naukowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here