Chińsko-południowoazjatycki korytarz gospodarczy rozwija Półwysep Indochiński

Chińsko-południowoazjatycki korytarz gospodarczy to część inicjatywy Pasa i Szlaku. Szlak handlowy poprowadzony będzie z Doliny Rzeki Perłowej w południowych Chinach, poprzez Wietnam, Laos, Kambodżę, Tajlandię, Mjanmę (Birmę), Malezję aż do portu w Singapurze. Projekt wzmocni współpracę Chin oraz państw Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej. Założeniem inicjatywy jest swobodny przepływ dóbr, informacji oraz kapitału ludzkiego.

Chińsko-południowoazjatycki korytarz gospodarczy to sieć korytarzy

Podobnie jak w innych nitkach Jedwabnego Szlaku aby osiągnąć stabilny przepływ gospodarczy projekt korzysta z istniejącej infrastruktury. Omawiany szlak pokrywa się z siecią autostrad, która powstała w ramach współpracy wewnątrz Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN). Wraz z szybką koleją na trasie Bangkok-Singapur sieć transportowa przebiega przez pięć państw ASEAN-u, tworząc szkielet gospodarczy podregionu Większego Mekongu.

Z uwagi na dużą liczbę państw biorących udział w projekcie oraz gęstą sieć istniejącej już zróżnicowanej infrastruktury możemy w obrębie inicjatywy jaką jest chińsko-południowoazjatycki korytarz ekonomiczny wyróżnić trzy mniejsze korytarze ekonomiczne

– Ze wschodu na zachód prowadzący z Lao-Bao w Wietnamie przez Laos do tajlandzkiego miasta Myawaddy.

– Z północy na południe. Zaczyna się w chińskim Kunmingu, prowadzi do wietnamskiego Hanoi oraz birmańskiego Rangunu. Sieć projektów w jego obrębie jest praktycznie w całości gotowa. Ostatnia droga ekspresowa do Hanoi została oddana do użytku w 2014 r.

– Południowy korytarz. Prace w większości są również zakończone. W południowej części półwyspu Indochińskiego pozostało zmodernizowanie tras handlowych w Kamdodży.

Można być pod wrażeniem prężnych działań państw Półwyspu Indochińskiego, zestawiając ich posunięcia np. z inicjatywą państw Azji Centralnej. Inicjatywa środkowoazjatyckiego korytarza gospodarczego prezentuje się w porównaniu z omawianym projektem o wiele mniej okazale. Ciekawa jest pozycja Birmy: państwo bierze udział aktualnie w dwóch korytarzach ekonomicznych. Więcej o jego roli znajdzie się w następnym z serii artykule. Lecz nie wspomniałem jeszcze o największym na scenie graczu. Jakie jest zatem główne chińskie zadanie w powstającym projekcie?

Chińska inicjatywa kolejowa

Chiński podwykonawca China Railway Construction Corporation (CRCC) zajmuje się budową wartej 23 miliardy sieci kolejowej łączącej Kunming z Singapurem. Trasa ta połączyć ma Chiny z czterema państwami ASEAN-u. Szybka kolej wystartuje z chińskiej prowincji Junnan do Singapuru przez Laos, Tajlandię oraz Malezję. Osiągające prędkość 350 km/h pociągi są znacznie szybsze od poruszających się wzdłuż wybrzeża statków.

Powstanie trasy wpisuje się w Chińskie plany rozwiązania problemu cieśniny Malakka. Lądowe szlaki kolejowe będą konkurencyjne dla morskich tras handlowych przebiegających przez kontrolowany przez Stany Zjednoczone wąski przesmyk Malakka. Strategię mającą na celu zapewnienie sobie alternatywy dla tego istotnego geopolitycznie miejsca mogliśmy już zaobserwować na podstawie chińsko-pakistańskiego korytarza gospodarczego.

Co już udało się osiągnąć?

Skalę postępu najlepiej oddadzą same liczby. Przykładowo, podczas gdy w 1999 roku czas podróży z Phnom Penh w Kambodży do Ho Chi Minh w Wietnamie wynosił do 10 godzin, obecnie wynosi on połowę mniej. Wartość handlu między państwami wzrosła natomiast z 10 do 708 mln dolarów rocznie. Jest to zatem imponujący wzrost.

Państwa będą obecnie skupiały się na rozwoju ekonomicznych stref oraz włączeniu do projektu sektora prywatnego.

Obok chińsko-pakistańskiego korytarza gospodarczego Chińsko-południowoazjatycki korytarz gospodarczy to najbardziej zaawansowany w rozwoju projekt inicjatywy Pasa i Szlaku. Wszystko wskazuje na to, że dzięki niemu Pekin będzie w stanie utrzymać swoje wpływy w Azji Południowo-Wschodniej, a być może nawet je rozszerzy.

PODZIEL SIĘ
mm
Tematyka moich artykułów w Pulsie to m.in Jedwabny Szlak, korytarze gospodarcze oraz inicjatywy ekonomiczne. Wcześniej publikowałem również w Gazecie Krakowskiej oraz na blogu. Piszę też dla siebie i jako copywriter. Literatura stosowana oraz stosowanie literatury w życiu codziennym - tak można by określić mój stosunek do twórczości i świata.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here