Poważna awaria Shinkansena serii N700 obsługującego „Nozomi”

402

11 Grudnia 2017 roku doszło do poważnego incydentu w pociągu obsługującym połączenie Nozomi 34 z Hakaty w Fukuoce do Tokio. Kontrola po rozwiązaniu pociągu w Nagoi wykazała poważne uszkodzenie obsługującego ten kurs Shinkansena serii N700 należącego do JR West.

Załoga, pasażerowie oraz serwisanci, którzy wsiedli na trasie, raportowali wiele niepokojących objawów. Czuć było zapach spalenizny, część silników wydawała też nieprawidłowy dźwięk. Gdy ponownie dało się wyczuć zapach spalenizny, zadecydowano o kontroli tego co się dzieje w podwoziu i odnaleziono wyciek oleju z przekładni w jednym z wózków. W wyniku tego rozwiązano pociąg i przeprowadzono dokładną kontrolę tej jednostki, podczas której stwierdzono pęknięcie ramy problematycznego wózka. Jest to o tyle poważna usterka, że rama trzyma w całości cały wózek i odpowiada za połączenie go z nadwoziem. Nie jest jasne, czy wpływ na awarię mogło mieć np. użycie materiałów od skompromitowanego Kobe Steel. Po zaobserwowaniu uszkodzeń w jednej sztuce, przeprowadzono kontrolę wszystkich wózków tego samego typu. Nie znaleziono podobnych uszkodzeń. Przyczynę uszkodzenia Shinkansena serii N700, który brał udział w grudniowym incydencie, zbada Japan Transport Safety Board.

W Europie procedura jest taka sama.

W przypadku wykrycia w 2016 roku podobnej awarii we Włoszech, w spalinowych zespołach trakcyjnych produkcji Pesy Bydgoszcz wydano ogólnoeuropejski alert. Późniejsza kontrola przeprowadzono na sztukach użytkowanych w Polsce wykazała podobną awarię. Pesa ATR220 jest dużo wolniejsza od Shinkansena serii N700, osiągają tylko 130 km/h przy 300 km/h dla N700. Pomimo niższej prędkości, pęknięcie ramy czy innych elementów wózka jest niebezpieczne w przypadku wszystkich typów pojazdów szynowych. W Bochum, lokalny przewoźnik Bogestra po wykryciu uszkodzeń osi w tramwajach NF6D ograniczył im prędkość do czasu zakupu nowego taboru. Po dokonaniu napraw, tramwaje te zakupiła Łódź. W 2009 inny niemiecki przewoźnik, S-Bahn Berlin został zmuszony do zawieszenia większości kursów po wykryciu pękania kół. Awaria ta skutkowała wykolejeniami. Najbardziej spektakularny jednak przykład pęknięcia elementu podwozia pociągu zdarzył się 3 czerwca 1998 w Niemczech, gdy w Eschede wykoleił się pociąg wysokiej prędkości. W wyniku pęknięcia obręczy koła zginęło 101 osób. Bezpieczeństwo technologii użytej w Shinkansenach jest więc ważne nie tylko dla Japonii, w kontekście m.in. Olimpiady, ale też dla krajów, które kupiły tego typu pociągi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here