Japonia planuje zwiększenie możliwości okrętów typu Izumo

674

Pojawiły się doniesienia mówiące, że Japonia może planować przebudowę swoich największych i najnowszych śmigłowcowców, okrętów typu Izumo. Okręty te miały by się stać pływającymi bazami paliwowymi dla myśliwców odrzutowych pionowego startu F-35B, które zakupił korpus piechoty morskiej Stanów Zjednoczonych Ameryki. W praktyce stałyby się lotniskowcami.

Japonia była jednym z pierwszych krajów, które wprowadziły lotniskowce do służby. Pierwszy lotniskowiec przyjęto w tym kraju w roku 1922. Kraj ten posiadał też dużą flotę lotniskowców podczas drugiej wojny światowej. Największą klęską japońskich lotniskowców była bitwa o Midway, gdzie Cesarska Marynarka Japonii straciła 4 lotniskowce [1].  Utworzone w 1954 [2] japońskie Morskie Siły Samoobrony (JMSDF) nie posiadały już lotniskowców, a do 2009 roku, nie posiadały okrętów dedykowanych operacjom lotniczym. W 2009 roku wcielono do służby pierwszy śmigłowcowiec typu Hyuga o wyporności 19 000 ton. Śmigłowcowce to okręty dedykowane do przenoszenia grupy lotniczej składającej się z śmigłowców, zazwyczaj do zadań przeciwko okrętom podwodnym. Tak też jest w przypadku śmigłowcowców JMSDF, wedle słów viceadmirała Yoji Kody [3], obecnie eksperta od spraw morskich. Wcielenie do służby pierwszych okrętów typu Izumo  nastąpiło w 2013 roku. Wypierają one 27 000 ton. Obecnie Japonia posiada po dwa okręty obu typów.

Radzieckie wątki.

Podobna sytuacja jak w Japonii, miała miejsce w Związku Radzieckim. Tam również rozpoczęto od śmigłowcowców, typów Moskwa i Kijew, wyekwipowanych jednak w samoloty pionowego startu Jak-38 [4]. Obecnie nie są one już używane, w służbie pozostaje tylko wyposażony w bardziej zbliżone do tych widywanych na amerykańskich lotniskowcach skrzydło lotnicze Admirał Kuzniecow.  Jest ono jednak znacznie mniejsze z uwagi na przyjęte rozwiązania konstrukcyjne. Podobnie jak Japonia, klasyfikująca śmigłowcowce jako niszczyciele, tak Związek Radziecki nie klasyfikował swoich jednostek jako lotniskowce, nazywając je krążownikami lotniczymi. Historia Radzieckich lotniskowców jest w kontekście japońskim istotna także z innego powodu. Nieukończoną siostrzana jednostkę zakupiły i wcieliły do służby Chiny, a jedną jednostkę typu Kijew, po modernizacji zakupiły Indie.

Brytyjscy prekursorzy.

Krajami obecnie używającymi rozwiązań zbliżonych do tych planowanych przez Japonię są Hiszpania i Włochy. Używają one obecnie lotniskowców z samolotami pionowego startu. Podobny system wykorzystuje Wielka Brytania, która tymczasowo pozostaje bez lotniskowców, do czasów wprowadzenia do służby przechodzącego obecnie problematyczne próby morskie HMS Queen Elizabeth. Brytyjczycy byli pionierami technologii pionowego startu wśród zachodnich państw. Nowa generacja lotniskowców używać będzie jednak amerykańskich F-35B. Brytyjska marynarka obecnie w służbie czynnej ma tylko śmigłowcowiec, nie przystosowany do operowania samolotami. W przypadku modernizacji okrętów typu Izumo, będą one zbliżone do okrętów włoskich, wypierających w zależności od typu, 30 000 lub 14 000 ton.
Zachęcam też do zapoznania się z artykułem Zofii Byczko.

Do opracowania tematu autor korzystał z:
1) Flisowski Zbigniew, Burza nad Pacyfikiem, Wydawnictwo Lampart, Warszawa 1994
2) Wieliczko Leszek A., Flota Wschodzącego Słońca, „Morze, Statki i Okręty”, 7-8/2017 26-41
3) Koda Yoji, A NEW CARRIER RACE? strategy, force planning, and JS Hyuga „Naval War College Review”, 3/2011, 31-60
4) Kolański Grzegorz Lotniskowce, „Morze, Statki i Okręty”, 7-8/2017 42-53

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here