Inicjatywa Bangladeszu, Bhutanu, Indii oraz Nepalu znosi granice dla handlu

Azja Południowa to prężnie rozwijający się region. Obok takich inicjatyw jak Pas i Szlak, państwa regionu rozwijają niezależnie od Chin idee gospodarczej współpracy. Inicjatywa Bangladeszu, Bhutanu, Indii oraz Nepalu (BBIN) to subregionalny projekt wzmacniający więzi między państwami. Bliższe spojrzenie tej koncepcji pozwala określić perspektywę działania istniejących już organizacji międzynarodowych w Azji Południowej.

Powstanie BBIN, czyli ewolucja istniejących

W 1985 roku powstało Południowoazjatyckie Stowarzyszenie Współpracy Regionalnej czyli SAARC (South Asian Association for Regional Cooperation). Obejmuje ono wszystkie państwa BBIN, jak i również Pakistan, Sri Lankę, Malediwy oraz Afganistan.

Przy wsparciu Asian Development Bank (ADB) w 1996 roku  Bangladesz, Bhutan, Indie oraz Nepal zdecydowały się na stworzenie niezależnego „Południowoazjatyckiego czworokąta wzrostu” – subregionalnej organizacji obejmującej jedynie czwórkę wyżej wymienionych państw. Warto wspomnieć o dalszej ewolucji sieci projektów. W 2001 roku powstał bowiem SASEC (South Asia Subregional Economic Cooperation). Do BBINu dołączają wtedy Sri Lanka, Mjanma (Birma) i Malediwy.

Nie mamy zatem do czynienia z jedną dominującą organizacją w regionie taką jak Unia Europejska na naszym kontynencie. Państwa Azji Południowej uczestniczą w wielu, nakładających się na siebie projektach stworzonych do realizowania odmiennych celów. Projekty nie konkurują ze sobą lecz wspólnie prowadzą do większej integracji regionu.

Przyjrzyjmy się zatem bliżej integracji subregionu BBINu.

Granice zanikają a odległości kurczą się

Porozumienie z 2015 roku pozwala na swobodny przejazd pojazdów przez granice BBIN. W miejscu tradycyjnych odpraw celnych pojawiły się nowoczesne systemy koordynacji przepływu dóbr. Ciężarówki przewożące ładunki objęte są elektronicznym systemem namierzania. Dla bezpieczeństwa natomiast, każde otwarcie drzwi ładunku jest rejestrowane elektronicznie.

Ciężarówka, która jako pierwsza symbolicznie przebyła drogę między dwoma Indyjskimi miastami: Kalkutą i Tripurą przez Dhakę w Bangladeszu pokonała dystans 640 km. Przed zawarciem porozumienia ten sam ładunek musiałby odbyć podróż trasą mierzącą 1550km. Różnica 910 km daje pojęcie o możliwościach, które stoją obecnie przed państwami BBINu.

Zatoka Bengalska. Źródło: Wikimedia Commons

Jak można zaobserwować na powyższej mapie centrum projektu stanowi Bangladesz. Przez to państwo przebiegają niemalże wszystkie trasy handlowe BBINu. Inicjatywa jest zatem szansą na rozwój stosunkowo biednego kraju.

Inicjatywa Bangladeszu, Bhutanu, Indii oraz Nepalu rozwija się oraz patrzy w przyszłość

Indie zaakceptowały wart 1,4 mld dolarów projekt mający na celu zbudowanie oraz modernizację 554 km dróg. Nowe połączenia prowadzące do pozostałych państw BBINu mają zwiększyć wartość lokalnego handlu o 60%. W planach pojawia się pomysł przekształcenia dróg w korytarze ekonomiczne, co znaczenie zwiększyłoby ich wydajność. Po raz kolejny, podobnie jak w projektach Pasa i Szlaku, możemy zauważyć aktywną rolę Asian Development Bank. Organizacja zdecydowała się na sfinansowanie projektu w 50%. Projekt skończony ma zostać w bieżącym roku.

Inicjatywa Bangladeszu, Bhutanu, Indii oraz Nepalu wraz z korytarzem gospodarczym Bangladesz-Chiny-Indie-Mjanma to ogromne szanse na możliwość zmiany sytuacji ekonomicznej Bangladeszu. Z kolei Nepal i Bhutan korzystają z BBINu bez konieczności sprostania narzuconych przez Chińczyków warunków w projektach Pasa i Szlaku. Inicjatywa Bangladeszu, Bhutanu, Indii oraz Nepalu nie napotyka na swojej drodze większych problemów, zatem można oczekiwać pozytywnych rezultatów ekonomicznych w regionie.

PODZIEL SIĘ
mm
Tematyka moich publikacji w Pulsie dotyka głównie wzrastającej roli Chin jako nowego supermocarstwa. Piszę o Jedwabnym Szlaku oraz analizuję stosunki międzynarodowe. W moich artykułach sięgam do polityki, gospodarki, geografii oraz historii. Publikowałem w Gazecie Krakowskiej, na blogach oraz jako copywriter. Podróżuję, czytam, czytam w podróży i podróżuję czytając.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here