Japoński przemysł show-biznesu pod lupą Japońskiej Komisji ds. Uczciwego Handlu

157

Japoński przemysł show-biznesu jest znany na całym świecie. Aktorzy, muzycy i wszelkiego rodzaju inne gwiazdy pochodzące z Kraju Kwitnącej Wiśni mają swoich fanów na całym świecie. Jednak przemysł rozrywkowy wzbudził zainteresowanie również Japońskiej Komisji ds. Uczciwego Handlu i to nie z powodu swojej ogromnej popularności.

Japoński przemysł show-biznesu jest obecnie badany przez ekspertów z Japońskiej Komisji ds. Uczciwego Handlu. Komisja jest zespołem osób podlegających japońskiemu rządowi. Odpowiada za regulację konkurencji gospodarczej oraz egzekwowania przepisów ustawy antymonopolowej. W Japonii jest powszechnie znana jako Koutori lub Koutorii. Pod koniec zeszłego roku Komisja w trakcie swojej pracy odkryła, że standardowe procedury wykorzystywane przez firmy zajmujące się zarządzaniem talentami w rozrywce i sporcie naruszyły obowiązujące w kraju prawo antymonopolowe.

Grupa wyznaczonych ekspertów we wstępnym raporcie na ten temat uznała za niezgodne z prawem restrykcje, które zabraniały podopiecznym agencji opuszczenie jej lub sprzedanie swoich usług innym firmom. Jako rozwiązanie tego problemu zespół nie zaproponował wprowadzenia nowych przepisów prawnych, ale postulował zaostrzenie egzekwowania istniejących przepisów antymonopolowych. Kolejne spotkanie komisji w tej sprawie odbędzie się w lutym, a finalna wersja raportu zostanie zaprezentowana na wiosnę 2018 roku.

Twarde zasady show-biznesu

Japoński przemysł show-biznesu to luksusowy świat z twardymi zasadami. Jeden z cytowanych w raporcie konkretnych przykładów naruszenia prawa dotyczył muzycznej grupy SMAP. SMAP to japoński boys band, którego członkami byli Masahiro Kusanagi, Takuya Kimura, Goro Inagaki, Tsuyoshi Kusanagi, Shingo Kotori. Grupa została założona w 1988 roku przez muzycznego producenta Johnny’ego Kitagawę, założyciela agencji Johnny & Associates. Panowie odnieśli niesamowity sukces i stali się najlepiej sprzedającym zespołem w Azji. Niektórzy określali ich nawet jako „skarb narodowy”. Według Recording Industry Association of Japan szacowany nakład ze sprzedaży ich płyt wynosił ponad 31 550 000 egzemplarzy. Oprócz prowadzenia działalności muzycznej członkowie grupy występowali również w produkcjach telewizyjnych, filmach i innych mediach. Jednak, kiedy czworo członków zdecydowało opuścić Johnny & Associates, by podążyć za swoim menadżerem, który postanowił stać się niezależny, zostali zmuszeni do zmiany zdania. Po publicznym wyrażeniu ostrego sprzeciwu wobec nękania, jakiego doświadczyli ze strony agencji, grupa postanowiła rozwiązać zespół w grudniu 2016 roku.             

PODZIEL SIĘ
mm
Fascynatka japońskiej popkultury, w szczególności gier komputerowych oraz kinematografii. Interesuje się również muzycznym nurtem visual kei. Nie obce są jej problemy społeczne Kraju Kwitnącej Wiśni, którymi zajmuje się w swojej pracy naukowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here