„Akita bijin” – szkodliwy stereotyp?

961

W ciągu ostatnich paru lat coraz bardziej popularny staje się temat standardów piękna. W Japonii za idealnie piękne kobiety uznawane są te pochodzące z prefektury Akita, znajdującej się na północy kraju. Nazywane są „Akita bijin” czyli piękności z Akity.

Japoński ideał piękna ma swoje źródło w epoce Heian (794–1185 r.), to wtedy żyła Ono no Komachi, poetka, której uroda stała się dla Japończyków definicją piękna. Popularna na cesarskim dworze kobieta miała mieć: mlecznobiałą karnację, krągłą twarz, proste brwi, niewielki nos oraz małą buzię z pełnymi ustami. Tak też ma wyglądać każda mieszkanka prefektury Akita.

„Akita bijin” to hasło idealnie sprzedające się na rynku japońskim. Reklamuje się w ten sposób: ryż, kosmetyki i wiele innych produktów.

W Japonii istnieje też Festiwal Komachi odbywający się co roku w Yuzawie, mieście, w którym urodziła się kobieta, będąca pierwowzorem „Akita bijin”.
Okazuje się jednak, że ten stereotyp ma bardzo negatywny wpływ na kobiety pochodzące z Akity. Wiosną 2017 roku w salonie piękności „Ayabe” znajdującym się w Fukuoce przeprowadzono ankietę. Wynikało z niej, że 37% mieszkanek Akity odczuwa presję związaną z przesądami dotyczącymi ich wyglądu. Badania zostały przeprowadzone wśród 300 kobiet w wieku od 20 do 40 lat. Pytano je, czy czują, że ich wygląd spełnia oczekiwania społeczeństwa.

Dla wielu kobiet odczuwana presja oraz stres z nią związany są tak duże, że mają one często problem z wychodzeniem z domu.

Mika Miyazaki, studentka pochodząca z tej prefektury mówi; „Naprawdę bardzo się stresuję za każdym razem, kiedy się przedstawiam jako osoba z Akity. Wiem, że mój rozmówca odpowie: «O! Jesteś „Akita bijin”!». Ale ja wiem, że ta osoba będzie kłamać, ponieważ nie jestem ładna”.
Presję odczuwają nie tylko młode osoby.

Wiele starszych kobiet, aby spełnić oczekiwania społeczeństwa, wydaje gigantyczne sumy na wizyty w salonach piękności.

Badanie przeprowadzone przez klinikę „Ayabe” pokazały, że Japonki wydają średnio 50 000 jenów rocznie na zabiegi upiększające i kosmetyki.
Takie działania przyczyniają się do utrwalenia stereotypu.

PODZIEL SIĘ
mm
Związana z Uniwersytetem Jagiellońskim oraz Instytutem Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Interesuje się przede wszystkim historią, kulturą oraz przemianami społecznymi w Korei.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here