Korytarz Wzrostu Azja-Afryka czyli indyjski konkurent Pasa i Szlaku

Hasła wykorzystania potencjału ludzkiego, dalekosiężne plany łączenia kultur, budowa sprzyjającej środowisku infrastruktury…Wszystkie te idee przyświecają inicjatywie Pasa i Szlaku. Jednak to konkurent Chin w regionie – Indie, wraz z Japonią oraz państwami afrykańskimi zamierzają wprowadzić te pomysły w życie niezależnie od Państwa Środka. Ma odbyć się to w ramach sieci projektów łączących się w Korytarz Wzrostu Azja-Afryka.

Idea oraz założenia współpracy

Pomysł stworzenia Asian-Africa Growth Corridor (AAGC) zrodził się w październiku 2016 roku na spotkaniu premierów Indii oraz Japonii. W maju 2017 roku na spotkaniu Afrykańskiego Banku Rozwoju, przy udziale japońskim, związanych z ASEAN organizacji oraz think tankiem współpracującym z Ministerstwem Spraw Zagranicznych Indii, powstał dokument przedstawiający wizję projektu. Korytarz Wzrostu Azja-Afryka ma stworzyć otwarty region indo-pacyficzny, w obrębie którego odnowione zostaną starożytne szlaki handlowe oraz zostaną stworzone nowe, łączące Afrykę z Azją Południową i Południowo-Wschodnią. W obecnej fazie należy jeszcze mówić o koncepcie łączącym różne projekty wymiany gospodarczej i kulturowej mającej odbywać się głównie drogą morską.

Projekty wchodzące w skład AAGC

Nowe korytarze handlu morskiego mają połączyć porty w indyjskim stanie Gudźarat z portami w Dżibuti nad zatoką Adeńską. Port w drugim co do wielkości mieście Kenii, Mombasie oraz porty na Tasmańskiej wyspie Zanzibar w planach połączone zostaną za to z ośrodkami niedaleko miasta Maduraj na południu Indii.

Indyjskie miasto Kalkuta połączone zostanie natomiast szlakiem morskim z Sittwe w Birmie. Ten szlak handlowy w założeniu konkurować ma z rosnącą hegemonią Chin w tej części Oceanu Indyjskiego. Wokół portów powstać mają również strefy ekonomiczne.

https://maps.google.pl/
Ocean Indyjski

Japonia figuruje na razie w projekcie jako państwo dostarczające technologii oraz wspomagające Indie w budowie przyszłej infrastruktury. Oba państwa zakładają w inicjatywie duży udział sektora prywatnego.

Wspomniałem o Chinach nie bez powodu, ponieważ nowe indyjskie projekty będą konkurowały m.in. z Chińsko-Pakistańskim Korytarzem Gospodarczym (CPEC).

Pas i Szlak a Korytarz Wzrostu Azja-Afryka czyli Chiny vs Indie

Podczas gdy CPEC jest scentralizowany i nastawiony na handel, Korytarz Wzrostu Azja-Afryka przedstawia się jako projekt przynoszący dochody, ale nie w pełni fundowany przez rząd. Inicjatywa ma być również lepiej skonsultowana z poszczególnymi państwami biorącymi w niej udział. Indie w tym punkcie nawiązują do polityki Chin, które bez ich zgody przeprowadziły swój korytarz gospodarczy przez sporny teren Kaszmiru. W mniejszym stopniu deklaracje te odnoszą się do działalności Chin na terenie Afryki, gdzie według strony indyjskiej, Chiny nie szanują lokalnej specyfiki.

Pomimo zarzutów pozycja Chin w Afryce jest mocna. W podsumowaniu Afrykańskiego Banku Rozwoju z roku 2017, zrzeszającego 53 państwa Afryki, Państwo Środka figuruje jako główny konsument dóbr Afrykańskich (27% całego eksportu państw afrykańskich). Chińczycy w Afryce są również liderem w inwestycjach na terenach niezabudowanych, bez istniejącej infrastruktury – w latach 2015-2016 przeznaczyli na ten cel 38,4 miliarda USD. Indie w tym samym czasie zainwestowały w działania tego typu jedynie 2,2 miliarda USD. Wypadają więc na tle Chin o wiele gorzej.

W Afryce opłaca się inwestować. Państwa takie jak Etiopia i Tanzania od długiego czasu utrzymują ogromny wzrost gospodarczy. Chiny korzystają już na tym od jakiegoś czasu. Czy Indie z pomocą Japonii dostaną swój kawałek tortu? Konkurencja na pewno będzie, zarówno o Afrykę jak i o Ocean Indyjski. A konkurować będą dwa światowe mocarstwa z ogromnymi nakładami pieniężnymi.

PODZIEL SIĘ
mm
Tematyka moich artykułów w Pulsie to wzrastająca rola Chin jako nowego supermocarstwa, Jedwabny Szlak oraz geopolityka - polska jak i ta światowa. Publikowałem w Gazecie Krakowskiej, na blogach oraz jako copywriter. Podróżuję, czytam, czytam w podróży i czytając podróżuję.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here