JR Central zaprezentowało Shinkansena serii N700S

344

Central Japan Railway zaprezentowało pierwszy testowy egzemplarz nowego typu Shinkansenów serii N700S. Przez następne dwa lata będzie on przechodzić testy. Wejście tej serii do służby liniowej ma nastąpić w 2020 roku.

Shinkanseny serii N700S obsługiwać będą linię Tokaido Shinkansen, jedną z najstarszych linii kolejowych wysokiej prędkości na świecie. Została ona otwarta 1 października 1964, tuż przed rozpoczynającymi się 10 października 1964 Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio. Łączy Tokio z Osaką i Nagoją, które są trzema największymi aglomeracjami Japonii. Dziennie obsługuje ją około 340 pociągów. Przewozi średnio około 424 tysiące pasażerów dziennie i 155 milionów rocznie. Prędkość maksymalna wynosi 285 km/h, a przeciętne opóźnienie to 0,9 minuty. Należy przy tym pamiętać, że linie Shinkansenów są fizycznie oddzielone od pozostałych linii kolejowych w Japonii. Mają rozstaw szyn 1435 mm, taki sam jak w Polsce, podczas gdy większość linii kolejowych w Japonii ma rozstaw szyn 1067 mm. Dodatkowo, o ile zdarzały się incydenty, o tyle od 1964 na Tokaido Shinkansen nie zginął ani jeden pasażer.

Nowszy, lżejszy, nowocześniejszy

Shinkanseny serii N700S zostały przeprojektowane w stosunku do używanej od 2013 roku serii N700A. Podobnie seria N700A powstała poprzez przeprojektowanie serii N700 używanej od 2007 roku. W serii N700S zmieniono kształt nosa pociągu, zastosowano nowsze, lżejsze o 70 kg silniki. Cały skład 16 członowy będzie dzięki temu lżejszy o 11 ton. Dzięki zmianie wyposażenia, liczba typów członów środkowych spadła z sześciu do dwóch. Jest to istotne z uwagi na chęć eksportu pociągów wysokiej prędkości przez Japonię, m.in. do Singapuru i Malezji. Umożliwia to stworzenie nie tylko 16 członowych składów o pojemności około 1300 osób, ale również składów 12 i 8 członowych. Japonia ma już historię udanych kontraktów eksportowych. Doszło do sprzedaży składów z rodziny Shinkansenów na Taiwan oraz składów wysokiej prędkości zaprojektowanych przez Hitachi do Wielkiej Brytanii. Co warto nadmienić, wejście do służby na Tokaido Shinkansen serii N700S w 2020 roku, odbędzie się w roku Igrzysk Olimpijskich w Tokio. Dojdzie więc do podobnej sytuacji jak w roku 1964.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here