Budowniczowie kolei magnetycznej Chuo Shinkansen z zarzutami

632

Tokijska prokuratura oskarżyła cztery największe koncerny budowlane w Japonii o ustawianie przetargów. Koncerny Taisei, Kajima, Obayashi oraz Shimizu miały zmówić się co do ofert na konstrukcję linii szybkiej kolei magnetycznej Chuo Shinkansen. Obecnie każda z czterech firm realizuje zadania w ramach tej inwestycji.

Śledztwo trwało od pewnego czasu. W zeszłym roku policja i prokuratura przeszukali siedziby wszystkich czterech koncernów. Przedstawiciele firm mieli spotkać się w tokijskiej restauracji i umówić się co do ofert na wykonanie inwestycji. Wartość całej inwestycji wynosi 80 miliardów dolarów. Linia ma zostać otwarta w 2027 roku. Połączy Tokio z Nagoją, a w przyszłości planowane jest przedłużenie linii do Osaki. Magnetyczna linia Chuo Shinkansen będzie biec równolegle do pierwszej, otwartej w 1964 linii Tokaido Shinkansen. Pomimo planowanego uzupełnienia, JR Central nadal będzie inwestować w starszą linię, która jest bardzo obciążona. Dziennie korzysta z niej około 424 tysiące ludzi. W 2020 na Tokaido Shinkansen wyjechać ma nowa seria Shinkansenów, N700S.  Przejazd z Tokio do Nagoi zajmuje teraz około 100 minut. Nowa linia kolejowa skróci ten czas do 40 minut. Pociągi magnetyczne są szybsze od tradycyjnych. W 2015 roku prototypowy pociąg L0 osiągnął rekordową prędkość 603 km/h.

Z początkiem marca doszło do aresztowań dyrektorów Kajimy i Taisei, a wobec część osób powiązanych z kierownictwem Obayashi i Shimizu zastosowano inne środki zapobiegawcze. Przedstawiciele dwóch ostatni koncernów w styczniu przyznali, że zmowa istniała. Zgodnie z prawem antymonopolowym, firma, która przyzna się do udziału w procederze, może liczyć na uniknięcie kar. Rozmowy na temat ustawienia przetargu i podzielenia zadań pomiędzy koncerny miały rozpocząć się w 2011, a dogadać się miały w 2014 roku. Przetargi były rozstrzygane w latach 2015–2016. Sprawa jest problematyczna, ponieważ oskarżone o ustawianie przetargów koncerny realizują także inwestycje w Tokio związane z Igrzyskami Olimpijskimi w 2020 roku. Co warto nadmienić, budowa linii Chuo Shinkansen jest istotna także z politycznego punktu widzenia. W obecnej sytuacji, gdy rząd Japonii musi się zmierzyć z oskarżeniami o nieprawidłowości przy sprzedaży gruntów szkole powiązanej z żoną premiera Abe, opóźnienia i skandale mogą dodatkowo wpłynąć na spadające poparcie premiera.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here