Malezja planuje konstrukcję wyspy w Cieśninie Singapurskiej

275

Premier Malezji, razem ze swoim rządem, ogłosił w środę plany zabudowy skał położonych w Cieśninie Singapurskiej. Jest to miejsce, którego wcześniej dotoczyła dysputa terytorialna pomiędzy Malezją a Singapurem.

Międzynarodowy Sąd Sprawiedliwości (ICJ) w 2008 roku przyznał prawa do skał Malezji. Kompleks, który teraz ma zostać przeobrażony w wyspę znajduje się tuż przy otwarciu Cieśniny Singapurskiej i nosi nazwę Middle Rocks. W tym samym okresie holenderski sąd orzekł, że pobliska wyspa Pedra Branca należy do Singapuru.

W zeszłym roku Malezja odwoływała się od tego wyroku, w nadziei na uzyskanie praw do wyspy Pedra Branca. Singapur przeciwstawił się wnioskowi Malezji, a singapurski minister spraw zagranicznych powiedział w środę, że otrzymał informację z Międzynarodowego Sądu Sprawiedliwości, zgodnie z którą Malezja wycofała wniosek.

Nowo wybrany premier Malezji, Mahathir Mohamad, powiedział podczas konferencji prasowej, że Malezja już rozpoczęła konstrukcje budowli na Middle Rocks. Początkowe założenia przewidują, że zabudowa i powiększenie Middle Rocks ma doprowadzić do uformowania małej wysepki. Premier Mahathir odmówił dalszego komentarza twierdząc, że wszelkie plany nie zostały jeszcze ukończone.

Jak do tej pory Singapur nie skomentował malajskich planów konstrukcji wyspy. Pomimo, że rząd Singapuru nie próbował podważyć praw własności Middle Rocks, jest bardzo prawdopodobne, że będzie uważnie obserwował działania Malezji, mające na celu poszerzenie swoich wpływów na trasie jednego z najpopularniejszych morskich szlaków handlowych.

Rok temu rządowa agencja prasowa Malezji, Bernama, ogłosiła otwarcie morskiej bazy Abu Bakar, która znajduje się na Middle Rocks. Baza składa się z molo łączącego dwie oddalone od siebie o około 320 m główne skały, latarni morskiej oraz lądowiska dla helikopterów.

Premier Mahathir zdążył podjąć już ważną decyzję wpływającą na relacje Malezji z Singapurem, kiedy anulował projekt budowy linii kolejowej dla pociągów o wysokiej prędkości, łączącej stolicę Malezji – Kuala Lumpur – z Singapurem.

Minister handlu Singapuru powiedział w poniedziałek, że nie otrzymał on jeszcze żadnej informacji ze strony Malezji w związku z tą decyzją.

Początkowo Singapur był częścią Malezji, aż w roku 1965 doszło do rozłamu, którego okoliczności bardzo niekorzystnie wpłynęły na relacje dyplomatyczne oraz handlowe. Najzimniejsze lata pomiędzy tymi dwoma państwami przypadają na wcześniejszą kadencje Mahathira jako premiera, która miała miejsce pomiędzy rokiem 1981 a 2003.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here