Samochody bezzałogowe wkraczają na japońskie drogi

271

Japońska policja powołała specjalną grupę ekspertów, odpowiedzialnych za kwestię samochodów bezzałogowych. Specjaliści będą dyskutować zasady poruszania się pojazdów autonomicznych oraz ewentualne zmiany w przepisach ruchu drogowego.

Eksperci prawa, infrastruktury oraz wielu innych dziedzin będą omawiać wszelkie problemy, jakie może spowodować zezwolenie na ruch samochodów bezzałogowych. Japońskie firmy motoryzacyjne są coraz bliżej wypuszczenia na rynek autonomicznych pojazdów. Rząd opracował szkic ustawy, mającej regulować zasady poruszania się tego typu maszyn. Samochody bezzałogowe pojawią się na japońskich ulicach już w 2025 roku.

Samochody bezzałogowe poziomu 3 i 4

Jedną z kwestii nad którą będą dyskutować specjaliści, jest odpowiedzialność w razie wypadku, jak również możliwe naruszenia przepisów drogowych, w kontekście pojazdów 3 i 4 poziomu.

Samochód autonomiczny 3 poziomu umożliwia kierowcy odwrócenie uwagi od jazdy w specyficznych momentach. Jednak jednocześnie obliguje go do przejęcia kierownicy podczas trudniejszych manewrów. Z kolei samochód autonomiczny 4 poziomu w ogóle nie wymaga ingerencji ze strony użytkownika, nawet podczas trudnych sytuacji.

Zadania specjalistów

Grupa ekspertów, powołanych przez policję, ma zaprezentować wyniki swojej pracy w marcu 2019 roku. Jednym z zadań, któremu musi podołać, jest dokładne określenie przepisów. Będą one regulować, w jakim stopniu kierowca może zaangażować się w inne czynności – takie jak jedzenie czy używanie komputera – podczas jazdy samochodem bezzałogowym 3 poziomu. Natomiast w przypadku pojazdów 4 poziomu specjaliści określą kary należne użytkownikowi za wykroczenia, takie jak na przykład celowe przejechanie na czerwonym świetle bądź przekroczenie limitu prędkości.

Kolejny problem, z którym muszą zmierzyć się eksperci, to wyznaczenie odstępu, jaki powinien być zachowany pomiędzy pojazdami, a także prędkości, z jaką powinny się poruszać.

Samochody bezzałogowe odpowiedzią na problem starzenia się społeczeństwa

Bezzałogowe taksówki oraz autobusy odegrają największą rolę w regionach Japonii, w których populacja mieszkańców zaczyna się kurczyć. Władzom tych rejonów niezwykle ciężko jest utrzymać dobrą sieć komunikacji miejskiej, ze względu na podeszły wiek mieszkańców i brak kierowców do zatrudnienia.

W czerwcu 2017 roku japońska National Police Agency stworzyła zasady, określające testowanie samochodów bezzałogowych na drogach publicznych. Testy miały miejsce w prefekturach Tokio, Aichi, Ishikawa i Fukui. Ponieważ wszystkie przebiegły nadzwyczaj sprawnie, rząd japoński tym bardziej opowiada się za wprowadzeniem do ruchu tego typu pojazdów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here