Działania Japonii na obszarze Oceanu Indyjskiego

W odpowiedzi na chińską ekspansję gospodarczą Japonia przedstawia własną strategię inwestycji infrastrukturalnych. Ma za zadanie umożliwić równorzędny rozwój małych i dużych państw regionu Oceanu Indyjskiego.

Jeden Pas, Jedna Droga

Ocean Indyjski coraz bardziej skupia na sobie uwagę potęg gospodarczych. Najpotężniejsze państwo regionu – Chiny wybrały ten obszar jako miejsce rozwoju oraz umacniania swojej pozycji na arenie międzynarodowej. Inicjatywa Jeden Pas, Jedna Droga (ang. One Belt, One Road, chiń. 一带一路) zakłada rozwój infrastruktury umożliwiającej ekspansję gospodarczą Państwa Środka na rynki azjatyckie, europejskie i afrykańskie. Projekt, zainicjowany w 2013 r. przez przewodniczącego Chin Xí Jìnpínga, jest określany jako Nowy Jedwabny Szlak i ma służyć otwarciu nowych rynków dla chińskich przedsiębiorstw oraz tworzyć rozległą sieć powiązań gospodarczych i dyplomatycznych. Rosnącym wpływom chińskim przeciwstawia się Japonia razem z zaniepokojonymi tą sytuacją Indiami. Zachowanie równowagi gospodarczej w regionie przy jednoczesnym rozwoju własnych inwestycji jest niewątpliwie korzystnym posunięciem dla Kraju Kwitnącej Wiśni.

Wolny i Otwarty Indo-Pacyfik

Strategia Wolnego i Otwartego Indo-Pacyfiku (Free and Open Indo-Pacific, FOIP) jest jednym z kluczowych pojęć polityki zagranicznej Japonii. Jej głównym założeniem jest rozwijanie łączności między Azją, Bliskim Wschodem i Afryką. Poprzez promowanie wolnego handlu oraz rozwój inwestycji infrastrukturalnych za granicą, umacnia swoją wewnątrzkrajową gospodarkę.

Jak twierdzi specjalista, David Brewster, obecność inwestycji Japonii w regionie nie jest tak powszechnie reklamowana co inicjatywa Chin. Wskutek tego wiele projektów uchodzi uwagi innych państw nieświadomych tego, jak wiele środków jest przeznaczanych na rozwój w tym regionie. Od 2016 r. Japonia przeznaczyła prawie 8 miliardów dolarów na projekty związane z rozbudową portów i związaną z nimi infrastrukturą wokół Oceanu Indyjskiego. W rzeczy samej skala inwestycji japońskich rywalizuje z chińskimi, a nawet czasem je przewyższa.

Zdaniem Japonii, jej rosnąca obecność w rejonie Oceanu Indyjskiego różni się od działalności Chin i skupia się przejrzystości, stabilności gospodarczej i opartego na prawie porządku międzynarodowego. Uwzględnia również Indie jako partnera, a zarazem centrum gospodarcze, podczas gdy chińska inicjatywa omija to państwo. Japonia razem z Indiami ogłosiły w 2017 r. powstanie Azjatycko-Afrykańskiego Korytarza Wzrostu mającego zacieśniać więzi między kontynentami. Była to odpowiedź na projekt Jeden Pas, Jedna Droga co zdecydowanie nie spodobało się Chinom.

Mimo że celem Japonii jest przede wszystkim własny rozwój, FOIP może okazać się strategią korzystną dla wszystkich. W szczególności system, w którym międzynarodowe obszary morskie pozostają globalnym, wspólnym rynkiem objętym równymi zasadami, pozwoli małym i dużym państwom handlowym rozwijać się równorzędnie.

Rząd Japonii rozważa rozbudowę infrastruktury trzech portów: w Bangladeszu, Mjanmie i na Sri Lance. Podjęto już nieoficjalne rozmowy w tej sprawie z rządami każdego państwa i rozpoczęto opracowywanie projektów. Oczekuje się, że inwestycja doprowadzi do rozwoju okolicznych obszarów i utworzenie specjalnej strefy ekonomicznej w tym regionie.

PODZIEL SIĘ
mm
Studentka Studiów Dalekowschodnich na Uniwersytecie Jagiellońskim. Interesuje się sytuacją polityczną Korei Północnej a także szeroko rozumianą kulturą Dalekiego Wschodu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here