Piłka nożna w Chinach – sportowe niedostatki, biznesowy sukces

51

Podczas gdy najlepsi piłkarze świata rywalizują na mundialu w Rosji, chińscy zawodnicy muszą zadowolić się oglądaniem ich poczynań w telewizji. Choć aktualna sytuacja futbolu w Państwie Środka pozostawia wiele do życzenia, władze ChRL mają nadzieję zmienić niekorzystny stan rzeczy. Niezależnie od tego, czy ich ambitne plany podniesienia poziomu piłki nożnej w Chinach zostaną zrealizowane, pewne sukcesy zostały już osiągnięte. Na razie dotyczą one jednak nie tyle sportowego, co raczej biznesowego aspektu przedsięwzięcia.

Jeden z chińskich dziennikarzy zażartował niedawno, że „spośród wszystkich Chińczyków tylko piłkarze reprezentacji nie biorą udziału w mistrzostwach świata”. Historia rezultatów osiąganych dotychczas przez kadrę narodową Państwa Środka potwierdza tezę, zgodnie z którą jej wyniki nie idą w parze z oczekiwaniami miejscowych kibiców. Wystarczy powiedzieć, że tylko raz, w 2002 roku, chińscy zawodnicy zdołali awansować na mundial. Z turnieju rozgrywanego w Korei Południowej i Japonii Chińczycy wrócili po trzech przegranych meczach, w których nie zdobyli ani jednej bramki.

Władze ChRL podejmują działania zmierzające do poprawy sytuacji. Xi Jinping, przedstawiający się jako fan piłki nożnej, powiedział swego czasu, że marzy o trzech rzeczach związanych z mistrzostwami – powtórnym awansie chińskiej reprezentacji na mundial, zorganizowaniu imprezy w Chinach oraz sięgnięciu przez Państwo Środka po Puchar Świata. Wcielenie w życie tych ambitnych celów wymaga podjęcia stosownych działań ze strony władz. Pierwsze kroki zostały został już poczynione. Chińczycy planują wybudowanie w najbliższych latach kilkudziesięciu tysięcy nowych boisk oraz akademii piłkarskich. Rozwojowi chińskiej piłki mają pomóc trenerzy i specjaliści z zagranicy, zatrudniani w Państwie Środka. Budowę futbolowej kultury w Chinach oparto także na inwestowaniu w rozwój Chinese Super League. Głośna nazwiska oraz coraz wyższy poziom krajowej ligi mają przyczyniać się do popularyzowania piłki nożnej wśród chińskich kibiców, a także przyciągać przedsiębiorców zainteresowanych wykorzystywaniem biznesowego potencjału sportu.

Mistrzostwa chińskich firm

Komercyjny aspekt piłki nożnej zyskuje w kontekście Chin znaczenie także przy okazji mistrzostw w Rosji. Firmy z Państwa Środka sponsorujące imprezę zyskują reklamę docierającą do wielomilionowej publiczności, gdy kibice oglądający mecze zauważają loga chińskich przedsiębiorstw umieszczone na bandach okalających murawę. Największe gwiazdy światowej piłki występują w emitowanych podczas przerw reklamach chińskich produktów. Istotna część wyposażenia stadionów (windy, systemy klimatyzacji, wyświetlacze LED) jest dostarczana przez przedsiębiorstwa z Chin. Nawet maskotki tegorocznego mundialu, zgodnie z doniesieniami mediów, miały zostać wyprodukowane przez chińską firmę.

Sven-Göran Eriksson, szwedzki trener mający za sobą okres pracy w Chinese Super League, stwierdził, że w przeciągu 15 lat Chiny staną się „piłkarską potęgą”. Niezależnie od tego, czy słynny szkoleniowiec będzie miał rację w kwestiach sukcesów sportowych Państwa Środka, można chyba stwierdzić, że inwestowanie w futbol już teraz okazuje się opłacalne, przynajmniej dla chińskiego biznesu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here