Ruch Shinkansenów zakłócony przez ptaka

118

17 czerwca ruch kolejowy na czterech liniach Shinkansenów w północnej Japonii został zakłócony. Uszkodzeniu uległ skład obsługujący pociąg numer 21, należący do połączeń o nazwie Hayabusa i Komachi. Wszystko z powodu ptaka.

Do uszkodzenia doszło około godziny 13:56. Skład JR East nagle stracił moc. Hayabusa to połączenie w relacji Tokio – Hakodate Hokuto na wyspie Hokkaido, a Komachi w relacji Tokio – Akita. Uszkodzeniu uległ 17 członowy skład składający się z 7 członowego zespołu serii E6 obsługującego połączenie Komachi i 10 członowego zespołu serii E5 obsługującego połączenie Hayabusa. Pomiędzy miejscowościami Sendai i Furukawa stracił on moc. Inspekcja wykazała, że zostało to spowodowane przez ptaka, który uderzył w podstawę pantografu i spowodował zwarcie. Udało się przywrócić moc w  składzie, ale hamulce bezpieczeństwa pozostały zaciągnięte. Szlak udało się udrożnić o 19:40, ale wiele pociągów miało opóźnienia wtórne na skutek tego incydentu. Dotknęły one łącznie około 100 tysięcy pasażerów.

Linia kolejowa Tohoku Shinkansen jest zelektryfikowana napięciem 25 kV prądu przemiennego o częstotliwości 50 Hz. Składy obsługujące połączenia Hayabusa i Komachi mają prędkość maksymalną 320 km/h i możliwość wychyłu pudła. Producentem obu typów składu jest Hitachi, producent także składów serii N700 używanych na Tokaido Shinkansen przez JR Central. Jeden ze składów serii N700 miał końcem roku 2017 poważną awarię.

Pociągi JR East były uwzględnione w niedawnym rządowym raporcie na temat punktualności pociągów w okolicy Tokio. Wypadły one najgorzej spośród porównywanych połączeń. We wspomnianym raporcie przyczyną największych opóźnień były samobójstwa. Dla porównania, w Polsce w 2016 roku, zgodnie z raportem Międzynarodowego Związku Kolei odnotowano 1632 tak zwane „znaczące zdarzenia”. Są to takie sytuacje, w których co najmniej jedna osoba zginęła, została poważnie ranna lub został znacząco zakłócony ruch kolejowy. 52% tych zdarzeń spowodowane został wtargnięciem osoby na tory w miejscu niedozwolonym. 24% zostało spowodowanych wejściem lub wjazdem na przejazd lub przejście kolejowe pomimo opuszczonych rogatek lub palącego się czerwonego światła.

 

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here