Część budowniczych Chuo Shinkansen przyznała się do winy

161

Przed sądem w Tokio toczy się proces w sprawie zmowy, jakiej dopuściły się cztery koncerny budowlane. Firmy miały umówić się co do ofert na budowę linii kolejowej wysokiej prędkości Chuo Shinkansen. Przedstawiciele części koncernów przyznali się do winy.

Sprawę opisywaliśmy już wcześniej na łamach Pulsu Azji. Powstająca linia Chuo Shinkansen będzie linią kolei magnetycznej. Japoński, testowy magnetyczny Shinkansen serii L0 dzierży obecnie palmę pierwszeństwa jako najszybszy pociąg świata. W testowym przejeździe z roku 2015 osiągnął on prędkość 603 km/h. Najszybszy konwencjonalny pociąg świata, to francuski TGV V150, który w 2007 roku osiągnął 574,8 km/h. Należy jednak pamiętać, że były to składy specjalnie dostosowane do rekordowych przejazdów. W ruchu liniowym pociągi magnetyczne na linii Chuo Shinkansen mają osiągnąć 500 km/h. Linia ta ma wspomóc najstarszą linię kolejową w Japonii obsługiwaną Shinkansenami, Tokaido Shinkansen, otwartą w 1964 na pierwszą olimpiadę w Tokio.

Koszt całej inwestycji to około 80 miliardów dolarów. Koncerny budowlane Obayashi, Shimizu, Taisei i Kajima zostały oskarżone, o umówienie się co do tego, jak będą składać oferty. To przedstawiciele Obayashi i Shimizu przyznali się przed sądem do winy. Wcześniej współpracowali oni organami ścigania w tej sprawie. W związku z tym, prokuratura nie postawiła zarzutów trzem przedstawicielom obu koncernów. Inaczej sprawa się ma w przypadku Taisei i Kajimy. W przypadku tych dwóch koncernów, trwają czynności przedprocesowe. Takashi Okawa i z Taisei i Ichiro Osawa z nie przyznają się do winy.

Wspomniane cztery koncerny w latach 2013-2015 w serii spotkań dogadały się co do tego, jak podzielą się inwestycją. Przyczyną tego działania była chęć obniżenia kosztów przez JR Tokai, firmę odpowiedzialną za budowę Chuo Shinkansen. W tym celu wykonawcy poszczególnych fragmentów inwestycji zostali wyłonieni w przetargach. Jak już jednak wiemy koncerny, które się zgłosiły podzieliły inwestycje na cztery, w miarę równe części. W innych częściach niż im przydzielone zgłaszały znacznie wyższe od kosztorysu oferty.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here