Airshow China – na koniec świata i jeszcze dalej

W dniu 6 listopada 2018 roku rozpoczęły się China International Aviation & Aerospace Exhibition – międzynarodowe targi i pokazy wojskowego i cywilnego sprzętu lotniczego. Wydarzenie odbywa się w mieście Zhuhai (prowincja Guangdong) i potrwa do 11 listopada 2018 roku. 

Airshow China i najnowsza technologia z Chin

Podczas tegorocznego show  zaprezentowano makietę rzeczywistych rozmiarów szerokokadłubowego samolotu CR929. Maszyna może pomieścić dwustu osiemdziesięciu pasażerów i podróżować na trasach o długości do dwunastu tysięcy kilometrów. Zgodnie z oczekiwaniami ma w przyszłości konkurować na rynku z modelami samolotów Boeing 787 i Airbus’ A350. Organizatorzy zaprezentowali także model stacji kosmicznej Tiangong, która ma zostać ukończona do 2022 roku. Co ciekawe i istotne jeszcze w 2017 roku administracja prezydenta Stanów Zjednoczonych zapowiedziała, że w 2024 roku skończy się okres finansowania uruchomionej w 1998 roku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, która prawdopodobnie zostanie wyłączona z eksploatacji. Dzięki temu Tiangong mogłaby pretendować do miana kandydata na zastępcę MSK.

Przewodniczący Xi Jinping z okazji dwunastej już edycji wydarzenia przekazał organizatorom swoje gratulacje. List gratulacyjny został oficjalnie odczytany na ceremonii otwarcia wydarzenia przez Li Xi, członka Biura Politycznego KPCh. Xi Jinping podkreślił w liście, że Chiny cały czas prowadzą intensywne badania i pracują nad rozwojem technologii związanej z lotnictwem i podróżami kosmicznymi. Targi Aerospace China w doskonały sposób promują rozwój technologii lotniczej na świecie, przyczyniają się do zwiększenia i zacieśnienia międzynarodowej współpracy oraz stwarzają ludziom na całym świecie możliwości korzystania z osiągnięć i zdobyczy techniki z branży awiacji.

Targi z polityką w tle

Wydarzenie nie obeszło się bez akcentów dotyczących wojny handlowej pomiędzy Chinami a USA. Chiny w ostatnich latach stały się doskonałym miejscem dla rozwoju zagranicznych firm związanych z lotnictwem. Wiąże się co głównie z rosnącą liczą podróżnych. Państwo Środka dąży jednak do coraz dynamiczniejszego rozwoju swojego rodzimego przemysłu i stania się światowym liderem w tej branży lotniczej. W realizacji tych ambicji nie pomaga coraz bardziej napięta sytuacja pomiędzy Pekinem a Waszyngtonem. Skutki i nieprzyjemne konsekwencje wojny handlowej nie omijają branży lotniczej. W dniu otwarcia wydarzenia dwie największe światowe firmy produkujące samoloty – Boeing i Airbus ustosunkowały się do rosnących napięć dyplomatycznych i wyniszczającej wojny handlowej pomiędzy Chinami a USA. Przedstawiciele firm wyrazili nadzieję, że konflikt zakończy się ta szybko jak to możliwe, ponieważ przynosi poważne stary obydwu stronom rozgrywki. Obecnie na kupowane przez Chiny samoloty amerykańskiej produkcji nie zostały jeszcze nałożone cła. Analitycy czekają na dalszy rozwój sytuacji. Gdyby jednak Pekin wprowadził dodatkowe opłaty stanowiłoby to ogromne straty dla firm takich jak chociażby amerykański koncern Boeing.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here