ALFA-X, powstający tester JR East, pokazany w produkcji

173

East Japan Railways zaprezentowało pudło pierwszego członu nowego, testowego Shinkansena nazwanego ALFA-X. Pociąg ten ma na celu przetestowanie technologii planowanych do wprowadzenia w kolejnej generacji pociągów operujących na północ od Tokio. Testy będą prowadzone w ramach strategii na 2027 rok.

ALFA-X to skrót od Advanced Labs for Frontline Activity in rail eXperimentation (zaawansowane laboratorium do eksperymentów kolejowych na pierwszej linii). Pociąg jest też oznaczany jako seria 956. ALFA-X jest następcą używanych 10 lat temu pociągów serii E954 i E955, nazywanych również Fastech 360. Pociągi te były używane przy pracach nad znajdującymi się obecnie w służbie jednostkami serii E5. Pomimo iż Fastech 360 były zdolny do osiągnięcia ponad 400 km/h, a ich prędkość eksploatacyjna wynosiła 360 km/h, seria E5, z przyczyn ekonomicznych osiąga prędkość 320 km/h. ALFA-X, ma pomóc podnieść prędkość eksploatacyjną dla kolejnej generacji pociągów do 360 km/h na linii Tohoku Shinkansen i 260 km/h na otwartej w 2016 roku Hokkaido Shinkansen.

Dwa różne nosy

Podobnie jak Fastech 360, ALFA-X ma różny kształt nosów na obu końcach pociągu. Ma to na celu określić optymalny kształt nosa dla redukcji hałasu przy opuszczaniu tunelów przez pociągi. Wagon numer 1, którego pudło zostało zaprezentowane, ma nos będący ewolucją rozwiązania zastosowanego w serii E5. Nos został jednak wydłużonym o 1 metr, z 15 do 16 metrów. Wagon numer 10 ma mieć kompletnie inny kształt nosa, mający aż 22 metry długości. Wpłynie to jednak radykalnie na zmniejszenie ilości miejsc. Inną cechą wspólną z poprzednią generacją testerów będą hamulce aerodynamiczne, mające przyspieszyć hamowanie pociągu w przypadku trzęsienia ziemi.

Zwiększony komfort

Oprócz tego, pociąg ma oferować zwiększony komfort podróży przy wyższych prędkościach. Poziom wibracji ma ulec zmniejszeniu, a aktywne zawieszenie ma pozwolić ma lekki wychył pudła, celem pokonywania łuków z większą prędkością. Podobne rozwiązanie jest obecnie stosowane w pociągach serii E5, obecnie używanych przez JR East czy N700A używanych przez JR Central na linii Tokaido Shinkansen. Z uwagi na obsługę wyspy Hokkaido, ALFA-X będzie miał przeprojektowane podwozie, celem zmniejszenia zagrożenia ze strony śniegu. Pociąg ma być też lżejszy od poprzedników, z uwagi na nowocześniejsze materiały zastosowane przy konstrukcji. Jazdy testowe kompletnego zespołu trakcyjnego mają się rozpocząć w maju 2019 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here