Amazon pożegna Chiny

231

Amazon – światowy gigant e-commerce wycofuje się z Chin. W oficjalnym komunikacie amerykańskiego koncernu podano, że po 15 latach obecności na rynku chińskim, lokalny kanał zostanie zamknięty. 

Krok wstecz

Amazon.cn zniknie z rynku już 18 lipca, jednak globalna wersja wciąż będzie dostępna. Chińscy konsumenci będą mogli korzystać z usług Amazon Global, kupując od sprzedawców z całego świata, pod warunkiem możliwości wysyłki do Chin. Kontynuowane będą również operacje cross-border, dzięki którym chińscy sprzedawcy przy wykorzystaniu Amazon Global Selling będą mogli oferować produkty odbiorcom zagranicznym. Nie zostaje zamknięty również kanał związany ze sprzedażą książek na czytniki Kindle. Mimo kilku dostępnych opcji, zamknięcie lokalnego portalu, jakim był Amazon.cn to spora zmiana i ważny krok w działalności amerykańskiego koncernu.

Alibaba 1:0 Amazon

Na decyzję Amazona złożyło się wiele przyczyn. Chociaż w oficjalnym oświadczeniu podano, że firma skupia się na działalności w Indiach i zależy jej na rozwoju operacji transgranicznych, wyniki firmy w Chinach mówią same za siebie. Jeszcze w 2011 i 2012 roku, udział Amazona w chińskim rynku sprzedaży elektronicznej wynosił około 15%, a już w 2018 r. był to niespełna 1%. W Chinach popularnością cieszą się tacy giganci jak Alibaba i JD.com, którzy w ubiegłym roku kontrolowali w sumie aż 82% lokalnego rynku e-commerce.

Amazon pojawił się na rynku chińskim w 2004 roku inwestując w rozwój poprzez wykupienie chińskiej platformy Jojo.com za 75 mln USD. Kilka lat później, w 2011 roku z Jojo.com powstał Amazon China. „Cieszymy się, że możemy być częścią jednego z najbardziej dynamicznych rynków na świecie” – mówił wówczas Jeff Bezos, dyrektor generalny Amazona.

Początki działań w Chinach wróżyły sukces. Mocną stroną Amazona była jego reputacja. W opinii internautów portal oferował jedynie legalne i niepodrabiane produkty, co miało wpływ na spore zaufanie konsumentów i dobre wyniki sprzedażowe. Jednak działania mające na celu eliminowanie fałszywych ofert, jakie zaczęli podejmować chińscy gracze e-commerce, sprawiły że Amazon.cn przestał wyróżniać się na ich tle.

Niedostosowanie do rynku

Eksperci wskazują także na braki pod względem funkcjonalności platformy i jej estetyki. Amazon.cn był przetłumaczoną kopią wersji globalnej. Chińscy internauci mają jednak inne preferencje w zakresie UX, kolorystyki czy sposobu prezentowania produktów. Na ich potrzeby idealnie odpowiadają takie platformy jak Taobao, Tmall czy JD. Problem Amazona to także sieć dostaw i sposób magazynowana, który przekładał się na stosunkowo długi czas doręczania zamówień.

Działania marketingowe, takie jak specjalne wyprzedaże z okazji Dnia Singla (11.11) czy Chińskiego Nowego Roku to kolejny element przyciągający chińskich konsumentów robiących zakupy w sieci. Każdego roku podczas tego typu promocji, na chińskich platformach e-commerce pobijane sa rekordy sprzedaży. W 2018 roku Alibaba organizując „festiwal zakupów” w ciągu 24 godzin odnotowała sprzedaż o wartości ponad 30 mld USD. Amazon w tym zakresie także nie okazał się konkurencyjny.

To nie pierwszy przypadek wycofania się globalnego giganta z rynku chińskiego. Wejście na chiński rynek jest ryzykownym posunięciem – spektakularna klęska Ubera, który w Chinach przegrał z lokalnym rywalem Didi Chuxing pokazuje, że światowy monopol w danej branży niekoniecznie będzie miał przełożenie na sukces w Państwie Środka.

PODZIEL SIĘ
Zajmuje się kwestiami gospodarczymi, w szczególności wymianą handlową pomiędzy Polską a Chinami. Specjalista ds. marketingu w firmie East Analytics doradzającej w zakresie zagranicznej ekspansji na rynki wschodnie. Specjalizuje się w analizie rynków oraz w zagadnieniach takich jak e-commerce czy eksport do Państwa Środka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here