ALFA-X, najnowszy pociąg JR East, wyrusza w trasę

391

Najnowszy tester JR East, ALFA-X został ukończony. 9 maja gotowy skład zaprezentowano prasie. Od 10 maja pociąg jest testowany na linii Tohoku Shinkansen.

Jednostka serii E956 ma łącznie 10 członów. Wagony od pierwszego do szóstego wykonało Kawasaki Heavy Industries, a człony od siódmego do dziesiątego Hitachi. Oba koncerny od dawna obecne są na rynku pojazdów szynowych. Zarówno brały udział w konstrukcji Shinkansenów, jak również dostarczały pociągi, konwencjonalne oraz wysokiej prędkości, dla odbiorców w Japonii, Stanach Zjednoczonych czy Europie. Już wagon numer jeden, a więc autorstwa Kawasaki, posiada imponujący nos długości 16 metrów, dłuższy o metr od tych w używanych obecnie seryjnych pociągach serii E5. To o wykonaniu tego członu informowaliśmy w lutym. Warto jednak podkreślić, że także poprzedni tester, Fastech 360 posiadał nos tej długości, jednak ówcześnie uznano, że można go skrócić o jeden metr, aby zwiększyć pojemność pasażerską pociągu. Jeszcze większe wrażenie robi jednak człon numer dziesięć ALFA-X, wyprodukowany przez Hitachi, posiadający nos o długości aż 22 metrów. Tak długie nosy mają na celu poprawę własności aerodynamicznych pociągu podczas jazdy w tunelu i zmniejszenie hałasu.

Plany

Plany zakładają, że testy potrwają 3 lata. W założeniu, pociąg ma się rozpędzić nawet do 400 km/h. Na ich podstawie ma zostać opracowana nowa generacja pociągów do obsługi Tohoku Shinkansen oraz jej przedłużenia, linii Hokkaido Shinkansen, która w latach 2030-2031 ma dotrzeć do Sapporo. To właśnie pod kątem przedłużenia do Sapporo mają zostać opracowane nowe pociągi. Obecnie używana seria E5 testowana była od roku 2009, a od 2011 weszła do służby operacyjnej. W roku 2030 składy te będą mieć więc około 20 lat. Co ciekawe, tego typu pociągi będą również używane w Indiach, na powstającej linii wysokiej prędkości Mumbai –  Ahmedabad. Podobnie jak poprzedniej generacji pociąg testowy, E956 został wyposażony w hamulce aerodynamiczne aby wspomóc hamowanie w przypadku wystąpienia trzęsienia ziemi. Cena składy ALFA-X to 10 miliardów jenów. To nie jedyny pociąg obecnie testowany w Japonii. JR Central prowadzi próby przedprodukcyjnego skład serii N700S, który ma wejść do służby operacyjnej od 2020 roku.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here