Azja Południowo-Wschodnia coraz częściej wybierana przez zagraniczny biznes

528

Azja to największy kontynent na świecie, składający się z 46 niepodległych państw o łącznej populacji liczącej około 4,5 miliarda osób. Organizacja Narodów Zjednoczonych podzieliła ten obszar na sześć regionów polityczno-gospodarczych – Azję Zachodnią (Bliski Wschód, Kaukaz), Azję Środkową, Azję Południową, Azję Południowo-Wschodnią, Daleki Wschód oraz Syberię. To ogromna i różnorodna, a co najważniejsze – wciąż nieodkryta w świadomości wielu z nas –  część świata. Azję kojarzymy głównie z potężnymi gospodarczo Chinamiwielkim rynkiem, który zdążył już zdobyć zainteresowanie polskich przedsiębiorców. Jednak w tym artykule przyjrzymy się innej części kontynentu, a mianowicie Azji Południowo-Wschodniej. Najwięcej uwagi zostanie poświęcone Singapurowi, ze względu na szczególne atuty tego państwa z perspektywy prowadzenia działalności gospodarczej.  

Jeśli nie Chiny, to może Azja Południowo-Wschodnia?

W ostatnich latach coraz częściej mówi się o Azji Południowo-Wschodniej – regionie geograficznym zintegrowanym w ramach Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN). Należy do niego jedenaście państw o łącznej populacji sięgającej blisko 650 mln osób.  

Nierzadko obszar ten bywa nazywany „motorem światowej gospodarki”. Wynika to w dużej mierze z wysokiej dynamiki PKB (obecnie ok. 5% rocznie), a także pozytywnych trendów demograficznych. W Azji Południowo-Wschodniej mieszka wiele młodych i wykwalifikowanych osób o nieustannie wzrastającej sile nabywczej.  

Omawiany region jest jednak nie tylko liczebny, ale również bardzo zróżnicowany. Wystarczy spojrzeć na poniższą tabelę i konkluzja nasuwa się sama – każde państwo jest inne pod względem języka, systemu prawnego, ustroju politycznego czy poziomu rozwoju gospodarczego.  

Państwo  Stolica  Populacja (w mln)  Ustrój polityczny  PKB na osobę (USD)  Łatwość prowadzenia działalności gosp.   Łatwość rozpoczęcia działalności gosp. 
Singapur  Singapur  5,6  republika  58 247,90  2  1 
Malezja  Kuala Lumpur  31,6  królestwo  9 813  15  14 
Indonezja  Dżakarta  264  republika  3 876  73  17 
Filipiny  Manila  104,9  republika  2 976,3  124  22 
Tajlandia  Bangkok  69  monarchia konstytucyjna  6 590,6  27  6 
Wietnam  Hanoi  95,5  republika socjalistyczna  2 546  69  13 
Kambodża  Phnom Penh  16  monarchia konstytucyjna  4 012  138  25 
Birma  Naypyidaw  53,4  republika prezydencka  1 419  171  20 
Laos  Wientian  6,9  republika ludowa  2 543  154  24 
Timor Wschodni  Dili  1,3  republika  21 705  178  9 
Brunei  Bandar Seri Begawan  0,4  monarchia absolutna  34 559  55  3 

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Banku Światowego 

Singapur regionalnym centrum biznesu 

Dane z powyższej tabeli wyraźnie wskazują na wyróżniającą się pozycję Singapuru pod względem łatwości założenia i prowadzenia biznesu. Państwo to w obydwu rankingach Banku Światowego uplasowało się w ścisłej czołówce, wygrywając w kategorii łatwości rozpoczęcia działalności gospodarczej. Co stoi za sukcesami tego kraju?  

Singapur to bardzo  nowoczesne, kosmopolityczne państwo. Niewielka powierzchnia przekłada się na świetną infrastrukturę komunikacyjną, a niskie podatki, stosunkowo wysokie zarobki, korzystny klimat oraz różnorodna kuchnia warunkują wysoki standard życia. Dzisiaj Singapur jest celem już nie tylko dla turystów, ale także dla obcokrajowców przybywających z zamiarem osiedlenia się na dłuższy okres.  

 

Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat działania rządu singapurskiego zmierzały do stopniowego ograniczenia biurokracji związanej z zakładaniem i prowadzeniem firmy, co miało na celu przyciągnięcie zagranicznych przedsiębiorców. I rzeczywiście, liczne ułatwienia przyniosły oczekiwany skutek. Paweł Kuźnicki – prezes fintechowego startupu CapitalMatch przyznaje:  

Założenie firmy jest bardzo łatwe. Każdy może skorzystać z systemu internetowego. Różnica tkwi w czasie i koszcie – przedsiębiorcom lokalnym nie zajmie to więcej niż godzinę i będzie kosztowało w przeliczeniu około 1 tys. zł. Z kolei obcokrajowcy poczekają około tygodnia, a koszt wzrośnie do 3-4 tys. zł.  Wszystkie sprawy związane z instytucjami państwowymi są załatwiane online, a procedury zdecydowanie nie należą do skomplikowanych. 

Singapur wyróżnia się także dostępem do wysoce wykwalifikowanej siły roboczej. Tworzą ją nie tylko obcokrajowcy przybywający z różnych zakątków globu, ale także absolwenci tamtejszych uniwersytetów, takich jak National University of Singapore – jednej z czołowych uczelni na świecie. 

 

Państwo to charakteryzuje się także dobrym dostępem zarówno do publicznego, jak i prywatnego kapitału. Na początku XXI wieku rząd singapurski przeznaczył duże środki finansowe na różnorodne programy wspierające przedsiębiorczość. Doprowadziło to do powstania wielu inkubatorów i akceleratorów, które przy wsparciu m.in. publiczno-prywatnych funduszy venture capital oraz zagranicznych inwestorów wypuściły na rynek tysiące startupów, zapoczątkowując proces budowy ekosystemu startupowego w regionie. Ponadto ogromne inwestycje badawczo-rozwojowe pozwoliły Singapurowi na przejęcie pozycji lidera w zakresie szeroko pojętej przedsiębiorczości, szczególnie w szybko rozwijających się mediach interaktywnych i cyfrowych (tzw. IDM) oraz w sektorze czystej energii.  

Czy Polacy dotarli już do Azji?

Azja Południowo-Wschodnia to coraz popularniejszy kierunek dla zagranicznych inwestorów. To rezultat szeregu czynników, takich jak chociażby potencjał demograficzny czy wzrastający  poziom rozwoju gospodarczego.  Bezdyskusyjnym centrum regionu, z którego warto rozpocząć gospodarczą ekspansję, jest Singapur. Państwo to oferuje szeroki dostęp do kapitału, wykwalifikowaną siłę roboczą, ograniczoną biurokrację oraz kompleksowe wsparcie przedsiębiorczości. Niestety, pomimo tych zalet, na rynkach Azji Południowo-Wschodniej wciąż znajdziemy niewielu polskich przedsiębiorców. Ich liczba wzrasta z roku na rok, jednak zdecydowanie nie jest to najchętniej wybierany przez naszych rodaków kierunek do rozpoczęcia czy prowadzenia biznesu. Dlatego tak ważne wydaje się podejmowanie wszelkich działań mających na celu nawiązywanie i wzmacnianie stosunków polsko-azjatyckich, a w konsekwencji – promowanie wymiany wiedzy, doświadczeń oraz dobrych praktyk. To właśnie jest misją organizacji takich jak Lotus League, inicjatywy stworzonej przez studentów i absolwentów czołowych uczelni europejskich oraz azjatyckich, która stara się stworzyć dogodną przestrzeń do efektywnej współpracy akademickiej i biznesowej obu regionów.  

Autor: Paulina Białek (Prezes Lotus League)  

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here