SFF x SWITCH – światowy tydzień startupów w Singapurze

1186

Listopad jest zawsze gorącym okresem dla strefy startupowej, ponieważ to właśnie wtedy odbywa się Singapore Fintech Festival oraz Singapore Week of Innovation and Technology (SWITCH). W tym roku jednak organizatorzy zdecydowali o połączeniu tych dwóch przedsięwzięć i stworzeniu wspólnego SFF x SWITCH, tym samym osiągając skalę około 60 tys. uczestników ze 130 państw, ponad 400 panelistów i 41 międzynarodowych pawilonów, a także setek startupowców, inwestorów, przedstawicieli świata akademickiego. Wydarzenie o niespotykanym wcześniej zasięgu stanowiło świetną okazję do przyjrzenia się nowym trendom w świecie startupów.

Celem SFF x SWITCH było połączenie obszarów fintech i deeptech, a tym samym stworzenie międzynarodowej przestrzeni wymiany wiedzy i doświadczeń oraz nawiązywania partnerstw i kontaktów. Wydarzenie skupiało się wokół pięciu kluczowych sektorów: technologii finansowych (FinTech), rozwiązań miejskich i zrównoważonego rozwoju (Urban Solutions & Sustainability), zdrowia i nauk biomedycznych (Health & Biomedical Sciences), zaawansowanej produkcji i inżynierii (Advanced Manufacturing & Engineering) oraz gospodarki cyfrowej (Digital Economy).

Co się działo?

W ramach SFF x SWITCH, które odbyło się w dniach 11–15 listopada, miała miejsce trzydniowa konferencja (11–13 listopada) połączona z wystawą, dotycząca głównie tematów związanych z tradycyjnymi finansami, przemysłem 4.0, sztuczną inteligencją, blockchainem, cyberbezpieczeństwem, zmianami klimatycznymi oraz innowacyjnymi technologiami.

Szczególnie ciekawe okazało się TechInnovation – wydarzenie, którego tematem było pośrednictwo branży technologicznej. Ma ono służyć dopasowaniu międzynarodowych dostawców technologii do przedsiębiorstw, co z kolei doprowadzi do współpracy biznesowej i docelowej komercjalizacji.

Ponownie zorganizowano także Global Fintech Hackcelelator – konkurs wspierany przez KPMG Digital Village, podczas którego startupy z całego świata tworzyły rozwiązania problemów zgłaszanych przez branżę finansową. Koncentrowały się one wokół czterech obszarów: włączenia finansowego (financial inclusion), bankowości i finansów (banking and finance), ubezpieczeń (insurance) oraz ogólnych rozwiązań pozwalających instytucjom finansowym na poprawę jakości obsługi klienta lub zwiększenie wydajności (general).

Wreszcie, Fintech Awards – nagrody przyznane za innowacyjne rozwiązania fintechowe wdrożone przez startupy, instytucje finansowe lub firmy technologiczne. Zwycięzcy zostali wyłonieni z grona 40 finalistów w oparciu o praktyczność, funkcjonalność, a także wyjątkowość i kreatywność rozwiązań.

Powyżej opisane to tylko niektóre z wydarzeń, które odbyły się podczas tego, chyba najbardziej międzynarodowego, tygodnia w Singapurze. Pozostałe to pomniejsze inicjatywy organizowane przez ambasady, konsulaty, izby gospodarczo-handlowe, organizacje

pozarządowe, a także prywatne firmy. Warto zaznaczyć, że również Polska aktywnie uczestniczyła w wydarzeniu, a spotkanie pt. FinTech Made in Poland, którego organizatorem była Ambasada Polska w Singapurze, wzbudziło powszechne zainteresowanie zarówno wśród polskich wystawców, jak i polskich profesjonalistów aktywnych w branży bankowości, ubezpieczeń, IT i FinTech w Singapurze. W spotkaniu udział wzięli również partnerzy lokalni związani z branżą.

FinTech Made in Poland

Wydarzenie to, które nabiera już charakteru spotkania cyklicznego, organizowane jest przez Ambasadę RP na marginesie SFF. Stanowi doskonałą platformę nawiązania kontaktów biznesowych i wymiany informacji, a także daje możliwość pozyskania wiedzy źródłowej na temat specyfiki rynku przez firmy planujące ekspansję na rynku azjatyckim. Udział przedstawicieli administracji służy również interakcji i wymianie doświadczeń pomiędzy uczestnikami rynku i regulatorem, a także innymi instytucjami z ekosystemu innowacji. W tegorocznym wydarzeniu udział wzięli m.in. przedstawiciele KNF, MPiT, a także lokalnego urzędu patentowego IPOS.

Warto przy tym zauważyć, że SFF jako największa impreza branżowa w skali globalnej wraz z wydarzeniami jej towarzyszącymi, stanowi także okazję dla polskiej administracji do pozyskania wiedzy o ekosystemach innowacji i najnowszych trendach rynkowych, ale i promocji polskich rozwiązań w zakresie wsparcia innowacji. Po raz kolejny w wystawie udział wzięli przedstawiciele Komisji Nadzoru Finansowego oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, aktywnie angażując się w panele festiwalowe oraz odbywając spotkania z instytucjami rządowymi i biznesowymi na ich marginesie. Jednym z miejsc wymiany informacji było też stoisko promocyjne KNF, zorganizowane w ramach strefy regulatorów. Niewątpliwie doświadczenia zebrane przez instytucje rządowe podczas SFF umożliwią implementację najlepszych praktyk w rozwiązania projektowane na rynek krajowy.

Autorka: Paulina Białek, Lotus League

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here