Izraelska Pascha w dobie koronawirusa

532

Tegoroczna Pascha jest w Izraelu obchodzona w cieniu godziny policyjnej, zamkniętych miast i synagog oraz innych blokad związanych z pandemią COVID-19 na świecie. Zgodnie z danymi z 10 kwietnia, Izrael zarejestrował 9 968 przypadków zakażeń koronawirusem, 86 ofiar śmiertelnych oraz 1 011 ozdrowieńców. Obecnie na świecie jest ponad 1,6 mln potwierdzonych zarażonych.   

8 kwietnia 2020 roku rząd Izraela wprowadził godzinę policyjną i kary za opuszczanie domów. Od 7 kwietnia obowiązuje zakaz poruszania się między miastami. Na autostradach umieszczono blokady pilnowane przez policjantów, wojsko i straż graniczną.

Premier Benjamin Netanjahu przekazał prasie 6 kwietnia, że kwarantanna związana z zakazem opuszczania domów ma skończyć się w piątek. Wojsko i policja pilnują przestrzegania zasad kwarantanny zwłaszcza w dzielnicach ultraortodoksyjnych Żydów, którzy stanowią połowę zarejestrowanych przypadków koronawirusa. Zamieszkane przez ortodoksów miasto Bnei Brak zostało zamknięte jeszcze w marcu.

Powodem restrykcyjnych obostrzeń jest próba zminimalizowania ryzyka masowych zakażeń w związku z obchodami Paschy (Pesach, Święto Przaśników). Jest wymieniana wśród najważniejszych świąt żydowskich oraz obok Sukkot i Szawuot – jednym z trzech świąt pielgrzymich. Święto trwa od 15 miesiąca nisan, w tym roku odpowiadającym 8 kwietnia, trwa 7 dni i upamiętnia wyzwolenie Żydów z niewoli egipskiej. Z tego powodu święto Paschy nazywa się także Świętem Wolności.

Wśród najbardziej znanych elementów święta wymienia się zakaz spożywania zakwasu na pamiątkę macy, którą Izraelici jedli w czasie ucieczki z Egiptu oraz sprzątanie domów. Wigilia święta, wieczór sederowy, jest związana z tradycją zapraszania samotnych osób na uroczysty posiłek.

7 dnia Paschy Żydzi z północnoafrykańskimi korzeniami obchodzą Mimounę, która wiąże się ze zwyczajem odwiedzania rodziny i przyjaciół i chodzenia od domu do domu w dużych grupach. Dzień po zakończeniu Paschy zazwyczaj jest obchodzony podczas pikników i innych zgromadzeń w miejscach publicznych.

W środę wieczorem, kiedy obowiązywał zakaz opuszczania domów, wiele osób śpiewało na balkonach Tel Awiwu tradycyjny zestaw Czterech Pytań rozpoczynający się od „Czym różni się ta noc od wszystkich innych nocy?”.

W tym roku kolacja sederowa odbywała się często za pomocą zyskującego popularność na całym świecie Zooma. W podobny sposób świętował telewizyjny Channel 12, który nadawał na żywo prezenterów podczas posiłku sederowego dookoła dużych ekranów z setkami osób dołączającymi do wydarzenia poprzez platformę komunikacyjną.

Trudno nam o optymizm, kiedy jesteśmy z dala od naszych dzieci i wnuków, ale tradycji musi stać się zadość – powiedział jeden z prezenterów, Haim Hecht.

W tym roku rząd zabronił także zwyczaju wspólnego, sąsiedzkiego gotowania narzędzi kuchennych w celu oczyszczenia ich z resztek zakwasu. Pomimo obostrzeń zaobserwowano praktyki w niektórych bardzo ortodoksyjnych dzielnicach.

Co dalej? Skutki koronawirusa.

Pandemia koronawirusa przypadła na kluczowy moment dla izraelskiej branży turystycznej. Teraz obserwujemy upadanie hoteli, restauracji, linii lotniczych i innych firm i instytucji. Prognozy z 20 marca wskazywały na straty rzędu 2,7 mld dolarów.

Okres Paschy oznacza zazwyczaj wzmożony ruch turystyczny, którzy podróżują do Izraela w związku ze słowami modlitwy „w przyszłym roku w Jerozolimie” powtarzanej podczas kolacji sederowej oraz podczas Yom Kippur. Co roku Bank Hapoalim funduje specjalne darmowe wejściówki do największych muzeów w kraju. Miasta oferują wiele lokalnych atrakcji, koncertów i innych wydarzeń, restauracje prowadzą rezerwacje posiłku sederowego na długo przed samym tygodniem paschalnym.

Żydzi to ok. 80% populacji Izraela. Pandemia koronawirusa wpłynęła także na świętowanie wśród innych mniejszości religijnych. Zakaz zgromadzeń powyżej 2 osób, z wyłączeniem osób duchownych, sprawił, że większość chrześcijan w Izraelu i Autonomii Palestyńskiej nie obchodzi w tym roku nabożeństw związanych z Wielkim Tygodniem. W kwietniu przypada także początek muzułmańskiego Ramadanu.

Obchody najważniejszego święta w chrześcijańskim roku liturgicznym, Niedzieli Wielkanocnej poprzedzonej Wielkim Tygodniem, zazwyczaj ściągają do Jerozolimy tysiące pielgrzymów gromadzących się wokół Bazyliki Grobu Pańskiego, biorących udział w pielgrzymce z Góry Oliwnej, Liturgii Męki Pańskiej i nabożeństwie rezurekcyjnym.

Od czwartkowego poranka do piątku przywrócono pozwolenia na poruszanie się po miastach, ale zakaz ich opuszczania nadal obowiązuje. Jeruzalem zostało podzielone na 7 części, zgodnie z którymi obowiązują zasady zaostrzonej kwarantanny. Od wtorku do niedzieli zamknięto system komunikacji miejskiej w całym kraju oraz loty między krajami.

Jeszcze w marcu Izraelskie Stowarzyszenie Hotelarskie alarmowało w związku ze stratami spowodowanymi przez pandemię. Rzeczniczka przekazała, że spodziewa się strat rzędu miliardów dolarów każdego miesiąca trwania pandemii. Liczbę pracowników branży hotelarskiej, która zostanie zwolniona podczas kryzysu, oszacowano na ok. 50 tys. Obecnie, wraz z zaostrzaniem się zasad kwarantanny, liczby nadal wzrastają. Pandemia koronawirusa doprowadziła do tego, że wiele biur podróży oferuje darmowe odwołanie tzw. „wakacji paschalnych”, co powoduje dalsze straty dla hoteli.

Wraz z zaostrzaniem się obostrzeń, wzrostem bezrobocia i prognozami załamania gospodarczego, coraz więcej psychiatrów i innych specjalistów wskazuje na możliwe skutki przedłużonego stresu wśród Izraelitów. „Superksiężyc”, który został zaobserwowany 8 kwietnia na całym świecie, wywołał komentarze związane z przepowiednią proroka Izajasza i komentarzami Shema Mishmuela,  które opisują niezwykle jasny księżyc pierwszej nocy tygodnia paschalnego, nagły upadek znanej rzeczywistości oraz niepewność nadchodzących czasów, na które lekarstwem ma być wewnętrzny spokój.

PODZIEL SIĘ
mm
Specjalistka w sprawach Japonii i Korei związana z Uniwersytetem Jagiellońskim i Instytutem Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Pasjonatka japońskiej historii, polityki i kinematografii.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here