Arabia Saudyjska globalnym węzłem logistycznym? Książę bin Salman chce uniezależnić kraj od eksportu ropy naftowej

421

Następca tronu Arabii Saudyjskiej, Mohammed bin Salman, ogłosił we wtorek Narodową Strategię Transportu i Logistyki. Kompleksowy program ma na celu pozycjonowanie Królestwa jako globalnego węzła logistycznego łączącego trzy kontynenty i poprawę wszystkich usług transportowych wspierających Saudi Vision 2030.

Strategię Vision 2030 książę ogłosił w 2016 roku. Jest to ambitna seria reform społeczno-gospodarczych mających na celu modernizację Arabii Saudyjskiej i zwiększenie atrakcyjności monarchii w Zatoce Perskiej w oczach inwestorów i turystów. Zgodnie z planem Arabia Saudyjska chce przyciągnąć 100 milionów turystów rocznie do 2030 r. — sześciokrotnie więcej niż w 2019 r.

Nowa linia lotnicza

Arabia Saudyjska rozważa budowę nowego lotniska w stolicy kraju, Rijadzie, które służyłoby jako baza dla nowej linii lotniczej. Miałaby ona obsługiwać turystów i osoby podróżujące w interesach, podczas gdy istniejący przewoźnik flagowy Saudia skupiłby się na turystyce religijnej ze swojej bazy w Dżuddzie.

Państwowe linie lotnicze Saudia (Saudi Arabian Airlines) to największy przewoźnik w królestwie. Inne to tani przewoźnik Flyadeal, należący do Saudia, oraz Flynas, będący częścią Prince Alwaleed Bin Talal Al Saud’s Kingdom Holding.

Książę uważa, że utworzenie takiej linii przyniesie krajowi piąte miejsce na świecie pod względem tranzytowego ruchu lotniczego. Nie ma szczegółowych informacji o tym, kiedy zostanie utworzona nowa linia lotnicza. Jednak w zeszłym roku rozpoczęła się budowa lotniska w mieście Amaal, a na oficjalnej stronie strategii Vision 2030 pojawiły się doniesienia o pojawieniu się dużych lotnisk w miastach Dżudda i Taif. Być może powstają one z myślą o zagospodarowaniu ich przez nową linię lotniczą.

Wielkie ambicje

Ambitny projekt Arabii Saudyjskiej Vision 2030 ma na celu uniezależnienie kraju od eksportu ropy naftowej jako głównego źródła finansowania krajowego budżetu poprzez rozwój innych sektorów gospodarki. Mohammed bin Salman wyznaczył cel zwiększenia przychodów niezwiązanych z ropą do około 45 miliardów riali (12 miliardów dolarów) do 2030 roku.

Państwo chce stać się globalnym centrum logistycznym poprzez rozwój sieci lotniczych, kolejowych, morskich i drogowych w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Urzędnicy dążą do zwiększenia udziału sektora transportu i logistyki w produkcie krajowym brutto (PKB) z 6% do 10% do 2030 r.

Jednym z godnych uwagi celów Wizji 2030 jest również przyciągnięcie 100 milionów turystów rocznie do 2030 roku, sześciokrotnie więcej niż w 2019 roku. 30 milionów z tej liczby mieliby stanowić turyści religijni, czyli podróżujący co roku do Mekki muzułmanie z całego świata. W roku 2018 ta grupa przyjezdnych przyniosła gospodarce około 20 miliardów dolarów.

Kraj wprowadził wizy turystyczne we wrześniu 2019 r., ponieważ ma na celu zdobycie pozycji jednej z wiodących destynacji turystycznych w regionie z naciskiem na turystykę luksusową. Innym projektem w ramach strategii jest też nowe miasto o nazwie Neom, w którego budowę ma zostać zainwestowane 500 mld USD. Również może znacznie przyczynić się do wzrostu ruchu turystycznego i podróży biznesowych, jak i luksusowych.

Nowa strategia ratunkiem w obecnej sytuacji ekonomicznej królestwa?

Program strategiczny może być kolejną nadzieją na poprawę sytuacji ekonomicznej państwa. Szacunki wzrostu gospodarczego w 2021 r. bez uwzględnienia przychodów z ropy naftowej kreują się na poziomie 2,8 procent, co stanowi skok w porównaniu z prognozą wzrostu o 2,4 procent, sporządzoną na początku tego roku.

PKB Arabii Saudyjskiej bez ropy powrócił już do poziomu sprzed pandemii i ma nadal rosnąć w miarę znoszenia ograniczeń na całym świecie i wdrażania agresywnych strategii inwestycyjnych w kraju.

„Ta strategia wzmocni możliwości ludzkie i techniczne w sektorze transportu i logistyki w Królestwie” – powiedział książę bin Salman. Dodał również, że poprawi ona integrację z gospodarką światową i umożliw krajowi wykorzystywanie swojego położenia geograficznego w dywersyfikację gospodarki poprzez tworzenie zaawansowanej branży usług logistycznych, budowanie wysokiej jakości systemów usług oraz stosowanie konkurencyjnych modeli biznesowych w celu zwiększenia produktywności i zrównoważonego rozwoju w sektorze logistycznym.

PODZIEL SIĘ
Studentka Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku Studia Azjatyckie: moduł Azja-Południowo-Wschodnia. Interesuje się kulturą regionu, problemami społecznymi, politycznymi i gospodarką. Specjalizuje się w tematyce Półwyspu Malajskiego i Indonezji. W latach 2019-2020 przebywała w Indonezji na programie stypendialnym Darmasiswa. Posługuje się biegle językiem indonezyjskim.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here