Chiny: międzynarodowe firmy „powinny stosować się do lokalnego prawa i szanować konsumentów”

1789

Międzynarodowe firmy powinny przywiązywać większą uwagę do przestrzegania miejscowych regulacji prawnych oraz pełnego poszanowania praw konsumenta. Takie wnioski można wyciągnąć po krytyce firmy Nike oraz dwóch japońskie firm w programie nadawanym przez Centralną Telewizję Chińską (CCTV).

Coroczna gala ochrony praw konsumenta, która ma na celu ujawniać nadużycia popełniane przez międzynarodowe przedsiębiorstwa, ogłosiła, że sieć sklepów Muji (japońska marka sprzedająca dobra do gospodarstw domowych oraz inne dobra konsumpcyjne) ukrywała fakt, że niektóre produkty zostały wykonane na obszarach objętych ograniczeniami importowymi, związanymi z możliwym skażeniem po wybuchu elektrowni atomowej w Fukushimie w 2011 roku. Japońskiego producenta przekąsek Calbee również oskarżono o produkcję niektórych partii płatków śniadaniowych na obszarach z ograniczonym handlem.

Udziały obu marek spadły odpowiednio o 1,23 procent w przypadku Muji i 2.94 procent w firmie Calbee.

Firma Nike została oskarżona o fałszywe reklamowanie swoich butów do koszykówki z poduszkami w środku, zwanymi Hyperdunk, których nie mają produkty dostępne w Chinach. Reklama pojawiła się w momencie, kiedy Nike stanęła w obliczu ogromnej konkurencji w Stanach Zjednoczonych. W celu zwiększenia dochodów liczy na rynek chiński, gdzie sprzedaż ich produktów wzrosła o 17 procent w ostatnim kwartale.

Neil Wang, prezes agencji badania rynku Frost & Sullivan Greater China, powiedział, że nie ważne jest czy marka jest zagraniczna, czy lokalna, istotnym jest, żeby wszystkie firmy traktowały konsumentów odpowiedzialnie i równo.

– „Konsumenci stają się coraz bardziej aktywni w ochronie swoich praw. W czasach szybkiego rozwoju i wzrostu popularności mediów społecznościowych kluczowym jest, aby marki miały wzgląd na komentarze pojawiające się na portalach” – mówi Wang.

Oddział Muji w Szanghaju zaznaczył w oświadczeniu, że adres drukowany na ich produktach odnosi się do adresu firmy, a nie miejsca produkcji. Nie importowali ani nie sprzedawali żywności pochodzącej z obszarów skażonych promieniowaniem, a ich produkty otrzymały wszystkie niezbędne świadectwa importu od chińskich agencji rządowych.

Firma Nike oświadczyła, że na swojej stronie internetowej miała zły opis butów Hyperdunk. Przeprosiła już za to konsumentów i zaproponowała zwrot pieniędzy. Zaświadczono również, że spółka podejmie współpracę z rządowymi kontrolerami działań w tej sprawie.

(as)

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here